Popis:
Neefektívne resp. pasívne počúvanie je v manažmente nesmierne drahé. Nielenže dochádza k strate pracovného času, iniciatívy a motivácie pracovníkov, ale rokovania musia byť často obnovené, problémy ostávajú otvorené, dochádza k prekrucovaniu myšlienok, najmä ak sa postupuje cez reťaz informácií. Nedostatkami a chybami v počúvaní môže manažér svojej firme spôsobiť veľké straty. Východisko je tu jednoznačne naučiť sa aktívne počúvať.
Väčšina manažérov sa domnieva, je presvedčená,, že schopnosť aktívne počúvať je prirodzený dar. V skutočnosti efektívne a aktívne počúvať dokáže len málokto. Efektívne aktívne počúvať znamená, že manažér sa v komunikačnom procese sústredí na osobu , resp. skupinu osôb, s ktorými komunikuje, snaží sa im porozumieť, predvídať ich konanie a správanie, zapamätať si ťažiskové nové myšlienky a informácie .
Moja práca je rozdelená do dvoch kapitol. V prvej kapitole Vedenie ľudí sa venujem podstate vedenia a jeho obsahu, a štýlom vedenia vedúceho podľa správania. Tam sa zameriavam hlavne na štýl vedenia založený na využívaní právomoci, kde opisujem autoritatívny, demokratický a liberálny štýl vedenia.
Základ podnikateľského úspechu spočíva v efektívnej komunikácii. Tejto problematike sa venujem v druhej kapitole, ktorá je rozdelená do štyroch podkapitol, a to význam komunikácie v práci manažéra, verbálna komunikácia, neverbálna komunikácia a väčšiu pozornosť venujem poslednej kapitole komunikačné zručnosti, kde dôležitú úlohu zohrávajú faktory ako asertivita, empatia a persuázia. Komunikačné zručnosti sú jedným zo základných predpokladov nielen úspechov v zamestnaní, ale aj dobrých vzťahov na pracovisku. Na základe týchto skutočností opíšem ich podstatu a dôležitosť, pretože v komunikačnom procese zohrávajú významnú úlohu.
Kľúčové slová:
manažér
vedenie ľudí
štýly vedenia
efektívna komunikácia
komunikačné zručnosti
verbálna komunikácia
neverbálna komunikácia
Obsah:
- Úvod 3
Vedenie ľudí 4
1.1 Podstata a obsah vedenia ľudí 4
1.2 Štýly vedenia vedúceho, resp. manažéra podľa správania 5
1.2.1 Klasická teória uvádza tri hlavné štýly vedenia 5
Efektívna komunikácia – základ podnikateľského úspechu 6
2.1 Význam komunikácie v práci manažéra 6
2.2 Verbálna komunikácia 6
2.3 Neverbálna komunikácia 6
2.4 Komunikačné zručnosti 7
2.4.1 Asertivita 7
2.4.2 Empatia 8
2.4.3 Persuázia 9
Záver 10
Zdroje:
- CAPPONI, V., NOVÁK, T.: Asertívne do života. Praha: Grada, 1994
- LEA, S. E. G., TARPY, R. M., WEBLEY, P.: Psychologie ekonomického chování. Praha: Grada, 1994
- MAJTÁN, M. a kolektív: Manažment. Bratislava: Sprint, 2007, ISBN 978-80-890-72-9
- SZARKOVÁ, M.: Komunikácia v manažmente. Bratislava: EKONÓM, 1996,
- UBREŽIOVÁ, I. a kolektív: Škola mladého podnikateľa, 1: vzdelávací modul: Okienko do podnikateľa III. NR: Slovenská poľnohospodárska Univerzita, ISBN 80-8069-817-1