Edukácia viacnásobne postihnutých
Popis:
Donedávna bola problematika výchovy a vzdelávania, resp. edukácie jednotlivcov so súčasným výskytom viacerých postihnutí či narušení okrajovou súčasťou „tradičných“ špecializácií v rámci špeciálnej pedagogiky. Najviac priestoru jej bolo venované v pedagogike mentálne postihnutých. V súčasnosti sa ukazuje, že osoby s viacnásobným postihnutím predstavujú nie zanedbateľnú časť populácie s tendenciou zvyšovania výskytu, vyznačujúcu sa mimoriadnou rôznorodosťou a variabilitou príznakov, prejavov a z nich plynúcich špeciálnych výchovných a vzdelávacích (edukačných) potrieb. Mnohé z nich boli v minulosti považované za také, ktorým postačí len základná zdravotnícka ošetrovateľská starostlivosť. V posledných rokoch sa však pohľady na možnosti rozvíjania osobnosti najmä ťažko viacnásobne postihnutých menia, zdôrazňuje sa význam cielených špeciálnopedagogických intervencií a do popredia sa dostáva problematika ich špeciálnej edukácie a výchovnej rehabilitácie.
Kľúčové slová:
Edukácia viacnásobne postihnutých
Špeciálnu edukáciu
cieľ špeciálnej edukácie viacnásobne postihnutých
Zdroje:
- • Vašek,Š.: Špeciálna pedagogika. Bratislava, Sapientia 1996
- • Vašek,Š.: Miesto a význam pedagogiky viacnásobne postihnutých v systéme špeciálnej pedagogiky. In: Edukáciou k integrácii viacnásobne postihnutých. Bratislava, IUVENTA 2001, s.13-18.
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.