Popis:
Vedieť presviedčať je umenie. Pri rozhovore môžeme svojho partnera získať na svoju stranu a presvedčiť ho o správnosti svojich myšlienok a návrhov. Nesmieme však pripustiť možné zamieňanie si presviedčania s manipuláciou.
Za kľúč, vedúci k účinnému presviedčaniu sa považujú pôsobive myšlienky a schopnosť ich objasniť, alebo sprostredkovať. Myšlienky sú hodnotou komunikácie, pretože samotná informácia nikdy nedonúti človeka jednať, a tak len myšlienka, alebo idea má tu moc.
Táto spolupatričnosť sa kedysi nazývala rétorikou. Od staroveku sa ľudia učili tomuto umeniu vytvoriť a podať myšlienky. Niekoľko osobností, aspoň v Európe dnes študuje rétoriku systematicky. Viacmenej, použitím niekoľkých jednoduchých zásad, môžeme radikálne zlepšiť kvalitu vlastnej schopnosti v presviedčaní.
Skutočný rečník, myslí nielen na obsah a formu svojho prejavu, ale aj na jeho účinky v sociálnom teréne, do ktorého svojou rečou vstupuje.
Znamená to aj fakt, že tú istú tému nemožno hovoriť tým istým spôsobom pred každým plénom. Jazyk a argumentácia musí zodpovedať adresátovi.
Kľúčové slová:
psychológia
presviedčanie
efektivita presviedčania
komunikácia
vysvetľovanie
logika
nadšenie
induktívna argumentácia
Obsah:
- Úvod -3-
1. Rétorika -4-
Osobnostný charakter -4-
Logika -5-
Nadšenie -5-
2. Čo je veľká myšlienka -6-
2.2 Problém -8-
2.3 Otázka -8-
2.4 Reakcia -9-
3. Usporiadanie myšlienok -9-
3.1 Deduktívne vyvodzovanie záverov -10-
3.2 Induktívna argumentácia -10-
3.3 Vyjadrovanie vlastných myšlienok -11-
3.4 Účinné vysveľovanie -11-
4. Efektívna zraková komunikácia -11-
5. Používanie hlasu -11-
6. Neverbálny jazyk a jeho presvedčivosť -12-
Záver -13-
Použitá literatúra -14-
Zdroje:
- Umíte presvědčit? Alan Barker, ISBN 80-7226-378-1, Computer Press Brano - vydavateľ,
- Kapitoly z komunikácie, doc. PhDr. Jana Klincková, PhD, Seminár,
- Ako správne presvedčiť, Seminár