Popis:
Rodina vo všeobecnosti predstavuje zdroj bezhraničnej lásky, bezpečia a podpory. Vzťah medzi rodičmi a dieťaťom je založený na silných citových väzbách, dieťa je k rodičom citovo pripútané. Rodičia by mali svoje dieťa zahŕňať láskou, poskytovať mu pocit istoty a bezpečia, no častokrát ich správanie dieťa skôr poškodzuje ako mu prospieva. Výsledkom takého správania môže byť práve emocionálna narušenosť dieťaťa.
Medzi emocionálne narušené deti a mládež možno zahrnúť deti, ktoré sú, resp. boli obeťami domáceho násilia, deti traumatizované, citovo poranené, opustené, zanedbané, zneužívané, deti postrádajúce rodičovskú lásku, ale aj deti bez rodičov. Takéto deti často trpia rôznymi emočnými poruchami, poruchami osobnosti a neurózami. Emocionálna narušenosť dieťaťa však nemusí byť vždy výsledkom nesprávneho výchovného pôsobenia zo strany rodičov, jej zdrojom môže byť aj vrodená porucha. Príkladom takejto emocionálnej narušenosti je detský autizmus.
Emocionálne narušené deti a mládež potrebujú špeciálnu pedagogickú pomoc, ktorej základom je v súčasnosti pedagogika emocionálne a sociálne narušených. Treba zdôrazniť, že táto problematika si zasluhuje zvýšenú pozornosť a aj preto sme sa rozhodli rozpracovať ju v našej seminárnej práci.
...
Kľúčové slová:
emócia
emocionálny
narušenie
deti
mládež
emocionálne narušený
osobnosť
porucha osobnosti
adolescent
úzkosť
fóbia
zajakávanie
tiky
hystéria
schizofrénie
autizmus
Obsah:
- ÚVOD
1 ZÁKLADNÁ CHARAKTERISTIKA POJMU „EMOCIONÁLNA NARUŠENOSŤ“ 4
1.1 Príznaky emocionálnej narušenosti 5
2 EMOČNÉ PORUCHY DETSKÉHO VEKU 8
2.1 Poruchy osobnosti 8
2.2 Neurotické poruchy v detskom a adolescentnom období 9
2.2.1 Úzkosť 12
2.2.2 Fóbie 13
2.2.3 Obsedantné myšlienky a činy 14
2.2.4 Balbuties (zajakavosť) 15
2.2.5 Neurotický mutizmus 15
2.2.6 Tiky 16
2.2.7 Hystéria 16
3 PSYCHOTICKÉ A PERVAZÍVNE PORUCHY 18
3.1 Detská schizofrénia 18
3.2 Detský autizmus 19
4 VÝCHOVNÉ ZLYHANIA AKO ZDROJ NARUŠENIA VÝVINU DIEŤAŤA 22
4.1 Povahové kategórie 22
4.2 Podmienky rodiny 23
ZÁVER
LITERATÚRA
Zdroje:
- KOMÁRIK, E. : Pedagogika emocionálne a sociálne narušených, Bratislava: 1999, 192 s. ISBN 80-223-1394-7
- KARIKOVÁ, S. : Základy patopsychológie detí a mládeže, Banská Bystrica: 2001, 166 s. ISBN 80-8055-486-2
- KOMÁRIK, E. - BUŠOVÁ, M. : Školská výkonnosť a emočná narušenosť žiakov základných škôl. IN: Psychológia a patopsychológia dieťaťa. roč. 39, 2004, č. 1.
- http://www.uvp.sk/ct/institucie/lvs.htm, 14.3.2008, 15:00