Etické aspekty profesie učiteľa
«»
Popis:
Učiteľ a učiteľské povolanie. Pohľady na nich sú rozporuplné. Hoci aj učiteľ má
vysokoškolské vzdelanie, jeho postavenie v spoločenskom rebríčku nie je veľmi vysoké (ale
aby sme boli spravodliví, tak nie je ani nízke). Je im vyčítané, že „nič nerobia, učia štyri
hodiny denne“, alebo „majú každý tretí týždeň prázdniny a v lete dva mesiace zaplatenej
dovolenky“. Učitelia sa bránia, že ich zamestnanie je psychicky aj fyzicky veľmi náročné
a vyčerpávajúce, že veľa z nich trpí syndrómom vyhorenia a že ich profesia nie je dostatočne
platovo ohodnotená. Ale účelom tejto práce nie je skúmať, kde je pravda (ktorá je asi niekde
uprostred). Cieľom tejto práce je pozrieť sa na morálny status učiteľa.
Preskúmať morálne
zásady, ktoré by mal dodržiavať (a ktoré možno dodržiava a možno aj nie). A nakoniec sa
pokúsim z týchto predpokladov vyvodiť aj záver a to v podobe etického kódexu
pre učiteľa a jeho povolanie, ktorý by mal byť minimálnym (ale určite nie postačujúcim)
východiskom pre výkon učiteľskej profesie.
...
Kľúčové slová:
učiteľstvo
charakter učiteľa
tvorivosť
vyučovanie
osobnosť učiteľa
povinnosti učiteľa
Obsah:
- ÚVOD 1
1. Všeobecné osobnostné charakteristiky učiteľa 2 - 4
1.1 Primerané posúdenie reality 2
1.2 Úsilie o sebapoznanie 2
1.3 Schopnosť ovládať svoje konanie 2
1.4 Tvorivosť a iniciatíva 2
1.5 Schopnosť vytvárať pozitívne emocionálne vzťahy 3
1.6 Morálne nároky na osobnosť učiteľa 3
1.7 Odolnosť voči záťaži 3
1.8 Zmysel pre humor a optimizmus 3
1.9 Schopnosť optimálnej komunikácie 4
2. Morálne povinnosti učiteľa 4 - 5
2.1 Morálne povinnosti učiteľa voči sebe 4
2.2 Morálne povinnosti učiteľa voči žiakom 5
3. Formulácia etického kódexu učiteľskej profesie podľa Dušana Kudreca 5 - 6
3.1 Povinnosti učiteľa voči sebe samému 6
3.2 Povinnosti učiteľa voči žiakom 6
3.3 Povinnosti učiteľa voči rodičom 6
3.4 Povinnosti učiteľa voči kolegom 6
ZÁVER 7
POUŽITÉ ZDROJE 7
Zdroje:
- Brezinka, Wolfgang: Učitelia a morálka ich povolania. In: Pedagogická revue, 42, 1990,č. 4.
- Gluchman, Vasil: Úvod do etiky. Prešov: LIM 2000.
- Ivanová-Šalingová, Mária: Slovník cudzích slov pre školu a prax. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo 1988.
- Kuchyňková, Eva: Etický kódex křesťanského učitele. Praha: Česká biskupská konference 2005.
- Martinková, Milota: Etické problémy vo výchovno-vzdelávacom procese. Bratislava:
- Metodické centrum Bratislava 2002.
- Pajtinka, Ľubomír: Etický kódex slovenského učiteľa (návrh). Bratislava: Krajský školský úrad v Bratislave 2005.
- Vajda, Ján: Etika. Nitra: Enigma 1993.
- Višňovský, Ľudovít – Kačáni, Vladislav a kol.: Základy školskej pedagogiky. Bratislava:IRIS 2001.
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.