Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 119
projektov

Etika svobodného podnikání

«»
Prípona
.pdf
Typ
seminárna práca
Stiahnuté
7 x
Veľkosť
0,1 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
8090
Posledná úprava
24.01.2018
Zobrazené
1 587 x
Autor:
lusiliatko
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Morálny rozmer slobodného podnikania

Dominantné, možno až monopolné postavenie na utváranie myslenia o ekonomickom živote a podnikaní majú u nás a v celej západnej kultúrnej oblasti ekonomické školy. Ekonómia ako akademická disciplína ešte stále s konečnou platnosťou nevyriešila otázku svojho charakteru. Má byť ekonómia technická veda alebo má mať prevažne rysy humanitnej vedy? V našich zemepisných šírkach je ekonómia zväčša ponímaná ako technická, ba priamo úžitková veda. Dávno to nie je slobodné umenie alebo morálna filozofia, ako ju vnímal Adam Smith. Posunieme krivku hore a dostaví sa výsledok, posunieme ju dole, výsledok bude opačný. Celý ekonomický život môžeme uvedomele riadiť, ako a kam budeme potrebovať. Symbolicky tento fakt dotvára titul, ktorý obdrží každý absolvent našej alma mater. Nestávame sa magistrami ale inžiniermi ekonómie. Nechce sa po nás bádanie, ale uplatňovanie pravidiel a metód. Tento postoj voči ekonómii vedie až k vylúčeniu morálneho rozmeru ekonomického života, ekonómia sa zameriava na prostriedky ekonomického života ale nie už na ciele, ktoré chceme v ňom chceme dosiahnuť. Posuňte krivku a dostaví sa výsledok - jeho morálnosť si rozhodnite sami.

Prečo má vlastne zmysel hovoriť o etike a morálke v ekonomickom živote? Poškodzuje nemorálnosť podnikanie? Určite. Znamená to, že kráti zisky? Amorálna ekonómia vyústi do amorálneho podnikania. Lenže ekonomický život, podnikanie nie je činnosť oddelená od spoločenského života, je jeho súčasťou a to priamo súčasťou najdôležitejšou. Amorálnosť sa tak prelieva do celého spoločenského života.

Hlavné postavenie v slobodnom trhovom hospodárstve (katallaxii) patrí odvážnemu a tvorivému podnikateľovi, ktorý dokáže nájsť príležitosť tam, kde ju ostatní nevidia. V našom stredoeurópskom postkomunistickom kontexte máva slovo podnikanie často negatívny nádych. Občas si predstavíme privatizérov, tunelárov, rýchlozbohatlíkov. Aké je ich chápanie podnikania?

Je byť podnikateľom iba zamestnanie? Je to spôsob získavania obživy? Podľa mnohých je podnikanie v slobodnej spoločnosti omnoho viac. Podnikanie je povolanie, životná dráha, na ktorú človek cíti volanie. Podľa Michaela Novaka je povolanie na rozdiel od zamestnania jedinečné pre každého človeka a súčasne ťažko objaviteľné, vyžaduje si určitú mieru talentu a hlavne, človek z jeho vykonávania pociťuje radosť a naplnenie.

Kľúčové slová:

podnikatelská etika

podnikatel

firma

normativní hledisko

sociální hledisko

etika reklamy

etické kodexy

etika a mravnost



Obsah:
  • Morálny rozmer slobodného podnikania
    Etický kódex v podnikateľskej spoločnosti

Zdroje:
  • NOVAK, Michael. Biznis ako poslanie. Prel. J. Kohutiar. 1. vyd. Bratislava: Charis, 1998. 216 s.
  • HAYEK, Friedrich August von. Právo, zákonodárství a svoboda. Prel. T. Ježek. 1. vyd. Praha: Academia, 1991. 415 s.
O súboroch cookie na tejto stránke

Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.

Nastavenia Povoliť všetko