Popis:
Morálny rozmer slobodného podnikania
Dominantné, možno až monopolné postavenie na utváranie myslenia o ekonomickom živote a podnikaní majú u nás a v celej západnej kultúrnej oblasti ekonomické školy. Ekonómia ako akademická disciplína ešte stále s konečnou platnosťou nevyriešila otázku svojho charakteru. Má byť ekonómia technická veda alebo má mať prevažne rysy humanitnej vedy? V našich zemepisných šírkach je ekonómia zväčša ponímaná ako technická, ba priamo úžitková veda. Dávno to nie je slobodné umenie alebo morálna filozofia, ako ju vnímal Adam Smith. Posunieme krivku hore a dostaví sa výsledok, posunieme ju dole, výsledok bude opačný. Celý ekonomický život môžeme uvedomele riadiť, ako a kam budeme potrebovať. Symbolicky tento fakt dotvára titul, ktorý obdrží každý absolvent našej alma mater. Nestávame sa magistrami ale inžiniermi ekonómie. Nechce sa po nás bádanie, ale uplatňovanie pravidiel a metód. Tento postoj voči ekonómii vedie až k vylúčeniu morálneho rozmeru ekonomického života, ekonómia sa zameriava na prostriedky ekonomického života ale nie už na ciele, ktoré chceme v ňom chceme dosiahnuť. Posuňte krivku a dostaví sa výsledok - jeho morálnosť si rozhodnite sami.
Prečo má vlastne zmysel hovoriť o etike a morálke v ekonomickom živote? Poškodzuje nemorálnosť podnikanie? Určite. Znamená to, že kráti zisky? Amorálna ekonómia vyústi do amorálneho podnikania. Lenže ekonomický život, podnikanie nie je činnosť oddelená od spoločenského života, je jeho súčasťou a to priamo súčasťou najdôležitejšou. Amorálnosť sa tak prelieva do celého spoločenského života.
Hlavné postavenie v slobodnom trhovom hospodárstve (katallaxii) patrí odvážnemu a tvorivému podnikateľovi, ktorý dokáže nájsť príležitosť tam, kde ju ostatní nevidia. V našom stredoeurópskom postkomunistickom kontexte máva slovo podnikanie často negatívny nádych. Občas si predstavíme privatizérov, tunelárov, rýchlozbohatlíkov. Aké je ich chápanie podnikania?
Je byť podnikateľom iba zamestnanie? Je to spôsob získavania obživy? Podľa mnohých je podnikanie v slobodnej spoločnosti omnoho viac. Podnikanie je povolanie, životná dráha, na ktorú človek cíti volanie. Podľa Michaela Novaka je povolanie na rozdiel od zamestnania jedinečné pre každého človeka a súčasne ťažko objaviteľné, vyžaduje si určitú mieru talentu a hlavne, človek z jeho vykonávania pociťuje radosť a naplnenie.
Kľúčové slová:
podnikatelská etika
podnikatel
firma
normativní hledisko
sociální hledisko
etika reklamy
etické kodexy
etika a mravnost
Obsah:
- Morálny rozmer slobodného podnikania
Etický kódex v podnikateľskej spoločnosti
Zdroje:
- NOVAK, Michael. Biznis ako poslanie. Prel. J. Kohutiar. 1. vyd. Bratislava: Charis, 1998. 216 s.
- HAYEK, Friedrich August von. Právo, zákonodárství a svoboda. Prel. T. Ježek. 1. vyd. Praha: Academia, 1991. 415 s.