Popis:
1 Evalvácia - pojem a charakteristika
Zavedenie evalvácie súvisí s transformáciou politického myslenia v oblasti vzdelávania a školstva. Je zrejmé, že transformácia sa bude realizovať nie cestou veľkých štrukturálnych reforiem navrhovaných zhora, ale mobilizáciou inovácii na úrovni aktérov vzdelávacieho systému, tj. škôl, riaditeľov, učiteľov.
Čo rozumieme pod pojmom evalvácia? Je to nástroj, ktorý školám vytvorí podmienky na lepšie pochopenie dôsledkov svojich rozhodnutí, činností a ich výsledkov, prostredníctvom tohto nástroja sa školy navzájom porovnávajú. Evalvácia je proces systematického zhromažďovania a analýzy informácií podľa určitých kritérií za účelom ďalšieho rozhodovania. Dopyt zo strany štátu po zmysluplných informáciách o výsledkoch škôl je zdôvodňovaný:
» potrebou údajov o úrovni školstva v príslušnej krajine (pre porovnanie s inou),
» sledovaním postupu školských reforiem a ich praktickej realizácie,
» hodnotením účinnosti konkrétnych opatrení v riadení a výchovno-vzdelávacom procese,
» zabezpečením plnenia školských predpisov na najnižšej úrovni riadenia,
» sledovaním hodnoty vzdelávania poskytovanej za peniaze daňových poplatníkov,
» posilnením zodpovednosti škôl voči potrebám meniacej sa spoločnosti,
» poskytovaním informácií rodičom na ich rozhodovanie pri voľbe vzdelávacej cesty dieťaťa,
» vytváraním systému zodpovednosti za kvalitu, ktorý je považovaný za kľúčový prvok demokratického procesu.
Kľúčové slová:
hodnotenie
ciele a druhy evaluacie
kvalita skoly
postup pri autoevaluácii
Obsah:
- 1 Evalvácia - pojem a charakteristika
1.1 Hľadiská evalvácie
1.2 Druhy evalvácie podľa charakteru hodnotiacich procesov
2 Autoevalvácia
2.1 Ciele autoevalvácie školy
3 Kvalita školy
3.1 Koncepcie chápania kvality
3.2 Prečo hodnotiť kvalitu školy?
3.3 Metódy hodnotenia kvality školy
3.4 Postup pri autoevalvácii kvality školy