Popis:
Pojem Corporate Identity (CI)
Presne vymedziť pojem Corporate Identity je veľmi zložité. Už samotný preklad tohto angloamerického výrazu sa v domácej odbornej literatúre značne líši. Často sa stretávame s výrazmi ako: podniková identita, identita firmy, profil firmy, vzhľad firmy, osobnosť firmy...
Každá firma má svoju identitu, ktorá predstavuje spoločného ducha, ciele a hodnoty a prezentuje vedomie individuality, ktorá môže pomôcť diferencovať firmu v rámci jej konkurenčného prostredia.
Niektorí autori pokladajú Corporate Identity za strategický princíp poriadku podniku, iní za jeho dizajn, filozofiu alebo imidž.
Pojem podniková kultúra nie je totožný s pojmom CI aj keď ho najviac napĺňa. CI nie je to isté čo imidž - má k nemu vzťah ako realita k obrazu a CI tiež nie je charakterizovaná iba firemným logom, sloganom, firemnými farbami a manuálmi či rovnakými odevnými súčasťami, alebo uniformami.
Rôznorodosť definícií Corporate Identity
V odbornej literatúre môžeme nájsť rôzne definície pojmu Corporate Identity.
Balmer J. tvrdí, že CI je tým, čím je podnik.
Meffert H. ju vníma v širších súvislostiach: CI je v širšom zmysle slova osobitosť firmy, ktorá sa ukazuje v správaní, v komunikácii a v prejavoch firmy. Charakterizuje ju stav podniku, jeho tradície, stanoviská vedenia a spoluvlastníkov a doterajšia podniková politika.
Kudynová V. chápe identitu ako základ celého snaženia firmy v zmysle Public Relations aj budovania imidžu firmy ako obrazu vnímaného relevantnou časťou verejnosti.
...
Kľúčové slová:
firemná kultúra
typológia podnikovej kultúry
Corporate Identity
Corporate Culture
Corporate Image
Corporate Design
Obsah:
- Pojem Corporate Identity
Rôznorodosť definícií CI
Význam Corporate Identity
Corporate Identity ako nástroj firemnej politiky
Tvorba CI
CI by mala spĺňať nasledujúce kritériá
CI ako nástroj firemnej politiky pôsobí napr. na
Konkrétne vyjadrenie úžitku CI sa prejaví napr. v
Hranice môžeme vytýčiť nasledovne
Prvky Corporate Identity
Corporate Design (CD)
Comporate Communication (Ccom)
Corporate Behaviour (CB)
Corporate Culture (CC)
Firemná kultúra sa vyznačuje nasledujúcimi znakmi
Funkcie firemnej kultúry
Silná firemná kultúra
V podmienkach silnej firemnej kultúry
Firemnú kultúru môžeme diferencovať na:
Typy firemnej kultúry
Typológia podnikovej kultúry podľa T.B. Deala a A. A. Kennedyho
Typológia podnikovej kultúry podľa K. Vrieseho a D. Millera
Typológia podnikovej kultúry podľa L. Pfeifera a M. Umlaufovej
Corporate Network (Cn)
Corporate Image (Cim)
Firemný imidž môže napomôcť
Zdroje
Zdroje:
- Zorkóciová, Otília a kol.: Corporate identity II, Bratislava 2007
- Kachaňáková, Anna: Riadenie ľudských zdrojov, Bratislava 2001
- Pfeifer Luděk, Umlaufová Miloslava: Firemní kultura, Praha 1993