Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 118
projektov

Fiškálna decentralizácia na Slovensku

«»
Prípona
.doc
Typ
seminárna práca
Stiahnuté
11 x
Veľkosť
0,1 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
13018
Posledná úprava
06.10.2020
Zobrazené
2 220 x
Autor:
-
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Slovenská republika prešla v rokoch 1989 - 2005 viacerými politickými a spoločenskými zmenami. Zmenil sa politický charakter štátu, nastal prechod z totalitného k demokratickému režimu, výrazne sa zosilneli individuálne práva a sloboda jednotlivca. Ekonomické reformy mali za účel odstrániť bariéry, ktoré bránili rozvoju trhovej ekonomiky založenej na súkromnom vlastníctve. Zmena nastala aj v organizácii štátu, vznikla nová štruktúra a fungovanie verejnej správy a zabezpečovanie verejných služieb.
Hlavnou zmenou v organizácii štátu a verejnej správy sa stala decentralizácia vo všetkých jej úrovniach: v politickej decentralizácii, v decentralizácii kompetencií a v decentralizácii financií.
Od roku 1998 sa postupne zmenilo územnosprávne členenie Slovenska a vytvorila sa druhá úroveň samosprávy (vyššie územné celky, ďalej len VÚC), presunulo sa niekoľko stoviek kompetencií zo štátnej správy na obce a na VÚC, zmenilo sa financovanie samospráv a posilnila sa tak autonómnosť rozhodovania územnej samosprávy, ako aj kontrolné mechanizmy vo verejnej správe.
Počas rokov 2002 - 2004 prišlo k výraznému presunu právomocí na obce a kraje, čo predstavovalo nielen posilnenie postavenia, ale i nárast zodpovedností územnej samosprávy pri spravovaní vecí verejných. Prenesenie kompetencií znamenalo tiež rast výdavkov samospráv, pričom systém financovania obcí a miest sa nezmenil. Nedostatočné vlastné príjmy samospráv preto boli dopĺňané každoročne zo štátneho rozpočtu účelovými dotáciami, o výške ktorých rozhodoval centrálne parlament. Logicky nadväzné sa teda javilo uskutočnenie fiškálnej decentralizácie, teda potreba presunúť na obce a regióny okrem kompetencií i financie. Stalo sa tak na základe balíka zákonov, ktoré schválil parlament v septembri 2004. Od 1. januára 2005 sa 70,3% výnosu dane z príjmov fyzických osôb stáva vlastným príjmom obcí (a 23,5% výnosu tejto dane príjmom VÚC).
...

Kľúčové slová:

fiškálny

decentralizácia

fiškálna decentralizácia

financovanie

systém financovania obcí

VÚC

vyšší územný celok

metodika financovania

samospráva

daň



Obsah:
  • Úvod
    Fiškálna decentralizácia vo všeobecnosti
    Nový systém financovania obcí a VÚC
    Metodika financovania do roku 2004
    Rozdelenie výnosu dane z príjmov FO a dane z motorových vozidiel
    Prínos fiškálnej decentralizácie pre rozpočty územnej samosprávy
    Dopad fiškálnej decentralizácie na vybrané obce
    Záver
    Zdroj čerpaných informácií
    Prílohy

Zdroje:
O súboroch cookie na tejto stránke

Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.

Nastavenia Povoliť všetko