Popis:
Slovenská republika prešla v rokoch 1989 - 2005 viacerými politickými a spoločenskými zmenami. Zmenil sa politický charakter štátu, nastal prechod z totalitného k demokratickému režimu, výrazne sa zosilneli individuálne práva a sloboda jednotlivca. Ekonomické reformy mali za účel odstrániť bariéry, ktoré bránili rozvoju trhovej ekonomiky založenej na súkromnom vlastníctve. Zmena nastala aj v organizácii štátu, vznikla nová štruktúra a fungovanie verejnej správy a zabezpečovanie verejných služieb.
Hlavnou zmenou v organizácii štátu a verejnej správy sa stala decentralizácia vo všetkých jej úrovniach: v politickej decentralizácii, v decentralizácii kompetencií a v decentralizácii financií.
Od roku 1998 sa postupne zmenilo územnosprávne členenie Slovenska a vytvorila sa druhá úroveň samosprávy (vyššie územné celky, ďalej len VÚC), presunulo sa niekoľko stoviek kompetencií zo štátnej správy na obce a na VÚC, zmenilo sa financovanie samospráv a posilnila sa tak autonómnosť rozhodovania územnej samosprávy, ako aj kontrolné mechanizmy vo verejnej správe.
Počas rokov 2002 - 2004 prišlo k výraznému presunu právomocí na obce a kraje, čo predstavovalo nielen posilnenie postavenia, ale i nárast zodpovedností územnej samosprávy pri spravovaní vecí verejných. Prenesenie kompetencií znamenalo tiež rast výdavkov samospráv, pričom systém financovania obcí a miest sa nezmenil. Nedostatočné vlastné príjmy samospráv preto boli dopĺňané každoročne zo štátneho rozpočtu účelovými dotáciami, o výške ktorých rozhodoval centrálne parlament. Logicky nadväzné sa teda javilo uskutočnenie fiškálnej decentralizácie, teda potreba presunúť na obce a regióny okrem kompetencií i financie. Stalo sa tak na základe balíka zákonov, ktoré schválil parlament v septembri 2004. Od 1. januára 2005 sa 70,3% výnosu dane z príjmov fyzických osôb stáva vlastným príjmom obcí (a 23,5% výnosu tejto dane príjmom VÚC).
...
Kľúčové slová:
fiškálny
decentralizácia
fiškálna decentralizácia
financovanie
systém financovania obcí
VÚC
vyšší územný celok
metodika financovania
samospráva
daň
Obsah:
- Úvod
Fiškálna decentralizácia vo všeobecnosti
Nový systém financovania obcí a VÚC
Metodika financovania do roku 2004
Rozdelenie výnosu dane z príjmov FO a dane z motorových vozidiel
Prínos fiškálnej decentralizácie pre rozpočty územnej samosprávy
Dopad fiškálnej decentralizácie na vybrané obce
Záver
Zdroj čerpaných informácií
Prílohy
Zdroje:
- NIŽŇANSKÝ, V.: Decentralizácia na Slovensku: Bilancia nekonečného príbehu 1995 -2005, Úrad vlády Slovenskej republiky, Kancelária, splnomocnenca vlády SR pre decentralizáciu verejnej správy
- NIŽŇANSKÝ, V. - VALENTOVIČ, M. (2004): Financovanie samosprávy obcí od roku 2005, Podkladová štúdia, M.E.S.A. 10, Bratislava, 26 str. + prílohy
- ČAVOJEC, J. - SLOBODA, D: Fiškálna decentralizácia a obce, Bratislava, Konzervatívny inštitút M.R. Štefánika, 2005
- http://www.finance.gov.sk/
- http://www.vlada.gov.sk/
- http://www.nrsr.sk/
- http://jaspi.justice.gov.sk/jaspiw1/jaspiw_maxi_fr0.htm