Popis:
1. Vymedzenie pojmu komunikácia
Komunikácia, resp. komunikačný proces v podniku, organizácii, inštitúcii prebiehajú nepretržite a ich kvalita resp. úroveň významne ovplyvňuje konečný výsledok snaženia nielen podniku, ale aj jednotlivcov.
Komunikácia je výmena informácií medzi ľuďmi, ktorí si chcú niečo oznámiť, niečo sprostredkovať, s niečím sa podeliť. Môžu to urobiť rôznymi spôsobmi: slovom, písmom, obrazom, gestikulovaním, kývnutím hlavy, pohybom tela i tichým mlčaním.1 Má svoje zákonitosti, nástroje a techniky. Zásadný vplyv na kvalitu a úroveň komunikácie vnútri podniku, ako aj v externom prostredí organizácie má manažér. Komunikácia je nevyhnutná zložka interakcie v podniku. Je jednou z podmienok existencie spoločnosti. Z psychologického hľadiska každá skupina, tak zákazníci ako aj klienti, majú v styku s podnikom svoje špecifické postavenie a vyžadujú kvalitatívne iné komunikačné postupy a metódy.
Kľúčové slová:
komunikácia
interpersonálna komunikácia
verbálna komunikácia
počúvanie
neverbálna komunikácia
komunikačný proces v podniku
psychológia
Obsah:
- 1. Vymedzenie pojmu komunikácia
2. Interpersonálna komunikácia
2.1 Verbálna komunikácia
2.2 Počúvanie
2.3 Neverbálna komunikácia
2.4 Komunikačné zručnosti
3. Masová komunikácia
3.1 Vnútropodniková komunikácia
3.2 Mimopodniková komunikácia
3.3 Prekážky vo vnútropodnikovej a mimopodnikovej komunikácii
4. Profesionálna a manažérska komunikácia
4.1 Špecifické typy manažérskej komunikácie
4.2 Interkultúrna komunikácia
Zdroje:
- Miroslav Majtan a kolektív, Manažment, 2003
- Miroslava Szarková, Psychológia pre manažérov a podnikateľov, 2004
- Dagmar Lesáková a kolektív, Strategický marketingový manažment, 2004
- Jaroslav Kita a kolektív, Marketing, 2002