Popis:
Pedagogika v období buržoáznej revolúcii ( od 2.pol.17st.- do konca 1.pol.19st.). Kým v Anglicku a Holandsku buržoázne revolúcie pripravili nový spoločenský poriadok, vo Francúzsku, Švajčiarsku a Nemecku bol hospodársky a politický život oveľa zaostalejší. Nespokojnosť viedla mladú buržoáziu do boja proti starému zriadeniu. Pokroková inteligencia vo Švajčiarsku a Nemecku uvažovala o tom ako pomôcť ľudu. Mysleli si, že prostredníctvom šírenia osvety a vzdelania prispejú k povzneseniu ľudu. Rozšírilo sa filantropické hnutie a jeho stúpenci sa pokladali za priateľov ľudu. Zakladali školy a rôzne výchovné ústavy. Zakladateľom a najvýznamnejším predstaviteľom tohto hnutia bol Johann Bernhard Basedow. Druhým smerom tohto obdobia bol pedagogický smer, ktorý sa nazýval pietizmus. Vyjadril odpor voči prehnanému racionalizmu. Zdôrazňoval citovú a mravnú výchovu. Hlavný dôraz kládol na reálne vzdelanie a zavádzal materinský jazyk do vyučovania. Strediskom sa stalo mesto Halle, kde bol založený prvý sociálnovýchovný ústav. Okrem školských budov mal aj sirotinec, nemocnicu a tlačiareň. S bojom proti feudálnemu zriadeniu súvisela aj kritika školy a výchovy a nastoľovanie požiadaviek v oblasti výchovy a vzdelávania. Tlmočili požiadavky na školu a vyslovili svoje teoretické názory, ktoré sa usilovali aj realizovať v praktickej pedagogickej činnosti. Medzi najvýznamnejších predstaviteľov buržoáznej pedagogiky patria: J. Lockovi, J.J. Rousseauovi, J.F. Herbartovi, F. Frobelovi, A. Diesterwegovi a J.H. pestalozzimu. V našej seminárnej práci sa budeme zaoberať Diesterwegom a Pestalozzim.
Zdroje:
- 1. CIPRO, M.: Pruvodce dejinami výchovy. Praha : 1984. 584s.
- 2. HRONCOVÁ,J. – EMMEROVÁ, I. – KRAUS, B. a kol.: Dejiny sociálnej pedagogiky. Banská Bystrica : 2007. 212s. ISBN 978-80-8083-436-4.
- 3. SROGOŇ, T.: Dejiny školstva a pedagogiky.
- Bratislava : 1986. 440s.
- 4. ŠTVERÁK, V.: Stručné dejiny pedagogiky.
- Praha : 1988. 308s.
- 5. VÁŇA, J.: Dejiny pedagogiky. Bratislava : 1971. 376s.