Popis:
Je známe, že človek je odjakživa súčasťou prírody. Už od útleho detstva sme aktívnymi bádateľmi a po kúskoch sa snažíme spoznať celý svet. Jedným z ideálnych miest na detské bádanie je nepochybne prírodne prostredie. Prináša nám mnoho príležitostí na preskúmanie a pochopenie okolitého sveta. Postupne si pestujeme vzťah s prírodou a spoznávame rôzne stromy, rastliny či zvieratá. Určite nás to nie jedenkrát pokúšalo nazrieť sa aj bližšie do trávy, kde sme objavili našich najmenších obyvateľov planéty Zem - hmyz a motýle. Od tohto momentu si určite nikto z nás nevie ani len predstaviť, aký by bol život nudný a ťažký bez týchto drobných stvorení. Okrem toho, že nás fascinujú a nádherné zdobia prírodné prostredie ich existencia nám predovšetkým nesmierne pomáha bez toho, aby sme si to uvedomovali. Každý jeden malý tvor je užitočný a zohráva v prírode obrovskú úlohu. Napríklad mravce sa podieľajú na transporte semien a prevzdušňujú pôdu, včely na jar navštevujú prvé kvitnúce kvety, opeľujú ich a následne motýle a iné druhy hmyzu môžu peľ prenášať na ďalšie kvety. Lienky či muchy útočia proti hmyzím škodcom a tak zabraňujú devastácií rastlín, ovocia či zeleniny.
V dnešnej dobe človek trávi veľa času vnútri a niektorí na pohľad strašidelne vyzerajúci hmyz vníma automaticky ako nebezpečného votrelca či už je to na balkóne, v kuchyni, v obývačke alebo v záhrade. Väčšinou sú to už väčšie deti alebo dospelý ľudia, ktorí nemali možnosť si naplno vyskúšať interakciu s hmyzom, príčinou čoho u nich vznikli rôzne strachy a fóbie. Hmyz môžu považovať za nebezpečný a to prevažne bez príčiny na základe reakcie iných ľudí. Menšie deti sú prirodzené zvedavé a niektorí rodičia či iní ľudia v okolí ich o túto skúsenosť krátia práve svojou nechuťou a prehnanými rekciami voči týmto drobným tvorom. Deti v procese rozvoja si tieto reakcie môžu v sebe hlboko zafixovať a hmyzu sa následne čo najviac vyhýbať. Práve prostredie materskej či základnej školy by mohlo zabrániť predsudkom a poskytnúť deťom bezpečné miesto pre oboznámenie sa s jednotlivými druhmi hmyzu a motýľov. Zvedavosť by nemala byť potláčaná, naopak podporovaná s tým, že dokážeme zodpovedať deťom na všetky základné otázky ohľadom tejto témy. Deti vieme rôzne motivovať a pomôcť prijať či oceniť prírodu takú, aká je. Podstatou je ukázať, že hmyz sú rovnakí obyvatelia planéty takisto, ako my ľudia. Preto sa v tejto seminárnej práci zameriam na rôzne aktivity či hry s témou - hmyz a motýle.
...
Kľúčové slová:
hmyz
motýľ
motýle
mucha
kobilka
larva
kukla
stavba tela hmyzu
školský klub detí
vzdelávacia aktivita
teória
školský klub
prírodoveda
pedagogika
predškolská pedagogika
Obsah:
- ÚVOD -4-
1 TEORETICKÝ ZÁKLAD - HMYZ A MOTÝLE -5-
2 PRÍPRAVA NA VYUČOVANIE - VZDELÁVACIA AKTIVITA PRE ŠKD -10-
2.1 PRACOVNÝ LIST -13-
2.2 VÝUČBOVÝ TEXT -14-
2.3 POPULÁRNO-NÁUČNÁ LITERATÚRA -15-
ZÁVER -16-
POUŽITÁ LITERATÚRA -17-
ZDROJE OBRÁZKOV -17-
Zdroje: