Popis:
V súčasnom prostredí trhového hospodárstva sa podnikateľské organizácie vo svojej hospodárskej činnosti zameriavajú na nové prístupy v oblasti hodnotenia a odmeňovania zamestnancov podniku. Má hodnotenie a odmeňovanie zamestnancov význam? Výsledky a efekty tejto snahy sú rôznorodé. V niektorých podnikoch prinášajú úžitok vo forme lepšieho využívania a rozvoja pracovnej sily, inde sa pokusy zaviesť účinné systémy hodnotenia a odmeňovania končia neúspechom. Neúspechom, ktorý takmer vždy sprevádza zhoršenie pracovnej klímy, motiváciu ľudí a v konečnom dôsledku aj hospodárskych výsledkov.
Podnik v zmysle organizačnom, ekonomickom, sociálnom predstavuje samostatný zmiešaný systém. Podnik pre plnenie svojich funkcií v oblasti výroby, dopravy, obchodu, financií má svoju vybavenosť základnými prvkami, má svoju štruktúru, uplatňuje určitý systém riadenia a dosahuje konkrétne výsledky.
Plnenia základných funkcií podniku ovplyvňujú viaceré faktory, resp. činitele, materiálovo-technické, sociálne, finančné a ďalšie. Významnou mierou na plnení základných funkcií podniku sa podieľa personál podniku. Podľa Kachaňákovej (1992) “Kvalita - kvalifikovanosť personálu a jeho aktívna tvorivá práca ovplyvňuje nielen účinnosť personálu podniku, ale aj účinnosť používanej techniky, technológie a ďalších vecných prvkov pracovného procesu,, Toto tvrdenie vyplýva zo skutočnosti, že efektívne využívanie vecných zdrojov je podmienené činnosťou konkrétnych zamestnancov podniku. Človek však nevystupuje len ako jedna zo základných zložiek organizácie, ale súčasne ako spotrebiteľ, konzument jej výstupov, t.j. výrobkov alebo služieb. Človek je teda, nie len rozhodujúcim činiteľom pri tvorbe, ale aj pri zabezpečovaní výstupov. Z týchto skutočností vyplýva, že celý proces je orientovaný na človeka.Spôsob rozvíjania pracovného potenciálu firmy a úroveň jeho riadenia je vážnym merítkom pre hodnotenie podnikateľských schopností jednotlivých firiem. Rozvíjať pracovný potenciál a efektívne riadiť personál podniku vyžaduje trvalé zaoberanie sa najrozličnejšími činnosťami, medzi ktoré patrí : plánovanie ľudského potenciálu podniku, vyhľadávanie, výber a prijímanie nových zamestnancov, kvalifikovaná príprava nových zamestnancov pre plnenie pracovných úloh, uplatňovanie systémov hodnotenia a odmeňovania a celková stimulácia zamestnancov.
...
Kľúčové slová:
hodnotenie
odmeňovanie
zamestnanec
personál
personálny manažment
motivácia
motivovanie
ľudské zdroje
mzda
plat
Obsah:
- 1.TEORETICKÁ ČASŤ
ÚVOD -1-
PERSONÁLNY MANAŽMENT,HLAVNÝ ÚČEL,CIELE A FUNKCIE -2-
HODNOTENIE A CIELE ZAMESTNANCOV -5-
FORMY A KRITÉRIA HODNOTENIA ZAMESTNANCOV -6-
METÓDY HODNOTENIA -7-
CHYBY PRI HODNOTENÍ -9-
ODMEŇOVANIE -11-
CIELE ODMEŇOVANIA -12-
2.PRAKTICKÁ ČASŤ
CIEĽ VÝSKUMU -14-
VÝSKUMNY PROBLÉ -14-
HYPOTÉZY -14-
PREMENNÉ -14-
VŚKUMNÁ VZORKA -14-
ZÁVER -16-
ZOZNAM POUŽITEJ LITERATÚRY -17-
DOTAZNÍK -18-
Zdroje:
- ZATRAŽILOVÁ,D.-KHELEROVÁ,V. : Manažment obchodní firmy, Grada 1996
- WERTHER,W.B-DAVIS,K: Lidský faktor a personálni manažment, Victoria Publishing Praha 1992
- BOROVEC,J.:Hodnocení zamestnanců v ABB ČR: Moderní řízení c 10/96, str 59
- MILKOVICH: Řízení lidských zdrojů, Grada Praha 1993
- CAMERON,S.: Managing People Book 1, 1992
- KACHAŇÁKOVÁ,A.A.KOL - Personálny manažment, VŠE Bratislava 1992
- MIHÁLIK, J.: Personálny manažment. Bratislava
- VETRÁKOVÁ, M.: Personálny manažment. Banská Bystrica
- TREND z 22.5.1996 str 1716, JEMALA,.Ľ.:Odmeňovanie sa na Slovensku často chápe len z hľadiska nákladov,a nie ako pozitívny motivačný nástroj
- JEMALA,.Ľ.:Odmeňovanie sa na Slovensku často chápe len z hľadiska nákladov,a nie ako pozitívny motivačný nástroj