Popis:
Hra je najprirodzenejšou činnosťou malých detí. Ale je veľkým pedagogickým umením vyťažiť z hry taký kapitál, ktorý by skutočne v pozitívnom a intenzívnom smere deti ovplyvnil. Pedagóg sa musí starať o to, aby sa hra stala ozajstným, spoľahlivým prostriedkom rozumového vývoja dieťaťa, aby sa počas hry uplatňovali asociácie obidvoch signálnych sústav. Okrem invencie a vysokého pedagogického majstrovstva a citlivosti učiteľov má k tomu pomôcť aj znalosť a uplatnenie vhodnej teórie.
Hra nie je len zábava, , ale je to prostriedok, pomocou ktorého sa cielene rozvíjajú jednotlivé štrukturálne znaky osobnosti dieťaťa, aby sa v konečnom dôsledku integroval pozitívny vplyv do celej osobnosti. Veľmi dôležitou zásadou je intencionálnosť hry, t.j. jej zacielenosť, funkčnosť, výchovný zámer a spätné hodnotenie, či sa projektovaný zámer skutočne hrou naplnil.
Kľúčové slová:
detská hra
pedagogické umenie
rozumový vývoj dieťaťa
invencia
zábava
intencionálnosť
didaktické hry
tvorivé hry
princíp hry
Obsah:
- 1 Úvod 3
2 Hra a jej podstata 4
3 Pedagogické názory na detskú hru (Oľga Holécyová) 5
4 Klasifikácia hier a princíp hry 5
5 Priebeh a zakončenie hry 6
6 Tvorivé hry 6
7 Didaktické hry 7
8 Záver 8
9 Bibliografia 9
Zdroje:
- Oľga Holécyová, Ľuba Klindová, Jana Berdychová.,Hry v materskej škole., Praha 1961
- Václav Mertin, Ilona Gillernová (eds.), Psychologie pro učitelky materské školy, Praha 2003
- Fülöpová, E.- Zelinová, M. : Hry v materskej škole. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 2003
- Antonín M. Dostál, Eva Opravilová., Úvod do predškolskej pedagogiky., Praha 1985