Popis:
Ján Amos Komenský
Teológ, filozof, filológ, historik, spisovateľ, mierotvorca ale najmä mysliteľ o vývoji a formovaní človeka a celej spoločnosti. Obdobie v ktorom žil a tvoril, dnešná historiografia hodnotí ako obdobie hlbokých spoločenských, hospodárskych a politických zmien, prevratov a vojen uprostred krízy starých ekonomických vzťahov feudalizmu a začiatkov kapitalizmu. Ako prvý určil školský rok a vyučovacie hodiny. Rozdelil čas v škole na prácu a odpočinok, zaviedol do života žiaka poriadok. Hovoril, že deti treba učiť systémom krokov s pribúdajúcou náročnosťou, pričom by základné myšlienky viedli k zložitejším. Presadzoval tiež myšlienku, aby sa v prvých rokoch školskej dochádzky používal materinský jazyk a nie jazyk latinský. Škola by sa nemala sústreďovať len na vyučovanie mysle, ale na vyučovanie celého človeka. Učiteľ má zostúpiť k žiakovi a pomáhať jeho chápavosti. Učiteľ nemôže učiť toľko, koľko by sám mohol, ale len toľko, koľko môže žiak pochopiť. Činnosť taká posvätná, ako je vzdelávanie ducha, nemá sa sprevádzať údermi, hnevom, mrzutosťou, krutým výrazom a trpkými slovami. Škola má byť miestom ľúbezným, vábiacim oči vnútri i zvonku. Človek je najzložitejší a najtajomnejší, ale aj najtvárnejší zo všetkých tvorov. Jeho filozofia sa nazýva pansofia. Ústrednou filozofickou ideou J. A. Komenského je myšlienka jednej harmónie ovládajúcej celý kozmos. Komenského filozofické otázky sa sústreďujú na súvislosť zmyslu všetkého bytia.Tak ako je pre prístup F. Bacona k svetu príznačná indukcia, a pre R. Descarta evidentná dedukcia more geometrico, tak je pre Komenského typický postup synkritickou metódou.
Kľúčové slová:
Ján Amos Komenský
Informatórium školy materskej
mládež
výchova
cvičenie
mravy
pracovná výchova
formovanie spoločnosti
školstvo
Obsah:
- Ján Amos Komenský
INformatórium nkoly materskej
1. Kapitola: o deti treba mať najväčšiu starostlivosť, lebo sú najcennejším darom božím a klenotom, s ktorým sa nič nedá porovnať
2. Kapitola: prečo majú rodičia deti a k čomu má smerovať ich výchova
3. Kapitola: mládež nevyhnutne potrebuje výchovu a správne vedenie
4. Kapitola: v čom sa má mládež pomaly cvičiť hneď od svojho narodenia, aby do 6. roku svojho veku bola vycvičená
5. Kapitola : ako sa má mládež vychovávať k zdraviu a sile.
6. Kapitola: ako sa majú deti cvičiť v chápavosti
7. Kapitola : ako treba navykať deti na pracovitý život na ustavičné zamestnanie
8. Kapitola: ako treba deti cvičiť vo výrečnosti
9. Kapitola : ako treba mládež cvičiť v mravoch a cnostiach
10. Kapitola : ako dlho sa patrí deti držať v materskej škole
11. Kapitola : ako majú rodičia pripravovať svoje deti do školy