Popis:
ÚVOD
„Japonsko patrí v súčasnosti medzi hospodársky najvyspelejšie kapitalistické krajiny. Od konca päťdesiatych rokov zaznamenávala jeho ekonomika vysoké tempá rastu – ročne viac ako 10%. V súčasnosti je toto tempo výrazne nižšie, aj tak sa však stretávame s názormi hovoriacimi o ,,japonskom zázraku“.“
Podľa viacerých teoretických zdrojov možno vývoj japonského manažmentu rozdeliť do dvoch etáp. Prvá etapa sa datuje od roku 1868 do konca 2. svetovej vojny, druhá etapa trvá od roku 1946 dodnes. Prvá etapa japonského manažmentu je charakterizovaná tým, že v tomto období sa začala rozvíjať kapitalistická forma veľkovýroby v Japonsku, ktorá neskoršie vyústila do hegemonického postavenia japonského hospodárstva v Ázii, tým aj do obrovskej sily japonskej vojnovej mašinérie. Ukázalo sa to najmä v sile japonskej armády v čase trvania prvej svetovej vojny ale najmä v období druhej svetovej vojny, kedy sila japonskej ekonomiky zabezpečila svojej vlastnej armáde bezvýhradné postavenie vo východnej a juhovýchodnej Ázii.
Druhá etapa – významné činnosti japonského manažmentu sa prejavili po prehratej vojne, (ktorá bola súčasťou druhej svetovej vojny) keď bolo treba obnoviť zruinované národné hospodárstvo Japonska. V tejto činnosti mali japonskí manažéri rozhodujúci význam. Dokázali predovšetkým využiť japonskú tradíciu, ktorá spočíva v lojálnosti a bezvýhradnej oddanosti voči vlastnej firme (o čom v neskorších častiach našej práce budeme neskôr hovoriť), ako i v kolektívnom rozhodovaní ale o zodpovednosti jedného vedúceho, ale aj osvedčené formy a metódy amerického štýlu riadenia.
Pri charakteristike japonského systému riadenia je potrebné vychádzať z dvoch skutočností :
1. Pod pojmom japonský štýl riadenia sa chápe jednotný a základný systém riadenia, čo sme naznačili v úvode našej práce, ktorý je uznávaný celosvetovo, lebo dokázal japonský priemysel, tým i japonské národné hospodárstvo v krátkej dobe dostať na najvyššiu svetovú úroveň. Po metodickej stránke neexistuje jednotný systém riadenia v jednotlivých veľkých japonských firmách, hoci základy sú spoločné už v naznačenej japonskej tradícii, pretože jednotlivé firmy uplatňujú taký systém, ktorý im najviac vyhovuje a najviac prosperuje v ekonomických výsledkoch firmy.
2. Znaky japonského manažmentu sa bezprostredne viažu k tradičnej japonskej priemyselnej firme, ktorej základy začali vznikať v druhej polovici 19. storočia a ktorých činnosť zabezpečila rozvoj celého národného hospodárstva, tým i ekonomickú a vojenskú silu Japonska a rozvoj kultúry a vzdelanosti celého japonského národa.
Kľúčové slová:
japonský manažment
kanben
rotácia
Ippon shoku
sogo shoku
gambare
kaizen
Zdroje:
- RUDY.J. 1988. Organizácia a riadenie japonských firiem. 1.vyd. Bratislava: ALFA, 1988.
- 191 s.
- WORONOFF,J.1992. Mýtus japonského managementu. 1.vyd. Praha: VICTORIA
- PUBLISHING, 1992. 123 s.