Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 118
projektov

Klímy školy

«»
Prípona
.doc
Typ
seminárna práca
Stiahnuté
55 x
Veľkosť
0,1 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
21540
Posledná úprava
06.04.2011
Zobrazené
6 782 x
Autor:
lasova
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Klíma

Pojem klíma sa používa na definovanie širších súhrnov charakteristík prostredia, ktoré svojou povahou a pretrvávaním ovplyvňujú procesy prebiehajúce v určitom prostredí. Nepriamo sa tak stáva aj faktorom ovplyvňujúcim kvalitu procesov prebiehajúcich v tomto prostredí a v konečnom dôsledku teda aj produktov týchto procesov. Komplexnosť konceptu klímy spočíva aj v tom, že charakteristiky klímy nemožno chápať výlučne ako nezávisle premenné vo vzťahu k procesom, ku ktorým klímu vzťahujeme. Aj tieto procesy samotné totiž klímu ovplyvňujú, a tak ju aj vlastne vytvárajú. Napríklad to, či procesy rozhodovania v organizácii podriadime demokratickým alebo autokratickým princípom, ovplyvní klímu v danej organizácii za predpokladu, že tieto postupy sú zaužívané dostatočne dlhú dobu. Klímu v takomto slede udalostí vidíme najprv ako produkt určitých procesov. V ďalších situáciách sa však takto navodená klíma stáva faktorom facilitujúcim samotný proces, z ktorého vznikla (teda autokraciu, resp. demokraciu), ako aj ďalšie procesy v danom prostredí. Aj tieto procesy mohli mať ku klíme podobný vzťah - mohli ju teda vytvárať a zároveň byť ňou následne ovplyvňované.

Článok prevzatý z http://www.lfhk.cuni.cz/mares/sp/casopis/98/clanky/furman_sb.htm
autor: PhDr. ANTON FURMAN, CSc.

Kľúčové slová:

Klíma

Subjektivizmus a objektivizmus pri skúmaní klímy

Psychologické prostredie

Klíma školy

klíma triedy

Klíma ako prostredie



Zdroje:
  • Literatúra:1. Bass, B.M. & Drenth, P.J.D. [eds.]: Advances in Organizational Psychology. SAGE
  • 2. Publications Inc. Newbury Park, CA 1987.
  • 3.
  • Emery, F.E., Trist, E.L.: "Socio Technical Systems." In Churchman, and Velhurst: Management Science Models and Techniques, Vol. 2, Riverside, NJ 1969.
  • 4.
  • Ekvall, G.: Arbetsklimatet: Manual. Stockholm, Sweden: The Swedish Council for Management and Organizational Behaviour 1988.
  • 5.
  • Ekvall, G.: The Climate Metaphor in Organizational Theory. In: Bass, B.M. & Drenth, P.J.D. [eds.]: Advances in Organizational Psychology. SAGE Publications Inc. Newbury Park, CA 1987.
  • 6.
  • Ekvall, G., Arvonen, J., Waldenstrom-Lindblad, I.: Creative organization climate: Construction and validation of a measuring instrument. Stockholm, Faradet 1983.
  • 7.
  • Ekvall, G. & Tangeberg-Anderson, Y. (1986). Working climate and creativity: A study of an innovative newspaper office. Journal of Creative Behavior, 20, 215 - 225.
  • 8.
  • Finlayson, D.F.:Administrative manual for School climate index. NSER, Upton Park, Slongh 1970.
  • 9.
  • Furman, A.: Tvorivá klíma vyučovania. [Kandidátska dizertácia]. Bratislava, Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie 1989.
  • 10.
  • Furman, A.: Kognitívny štýl adaptívnosť-inovatívnosť pri zvládaní záťaže vyplývajúcej z transformácie školy. In Poliach, V. [ed.]: Novinky v pedagogickej a školskej psychológii. [Zbornik referátov z odborného seminára] Asociácia školskej psychológie SR a ČR, Katedra psychológie PdF UMB, Mestský úrad v Trenčíne, Banská Bystrica 1996.
  • 11.
  • Henry, J., Walker, D. [Eds.] Managing Innovation, SAGE Publications Ltd., London 1991.
  • Hoefstede, G.: Turning Organizational Culture from Fad into Management Tool, Creativity and Innovation Management,Vol 1, No 1, March 1992, p. 41 - 45.
  • 12.
  • Ivanová-Šalingová, M., Maníková, Z.: Slovník cudzích slov. SPN, Bratislava 1983.
  • 13.
  • Kirton, M.J. (1976). Adaptors and Innovators: A Description and Measure. Journal of Applied Psychology, 61, pp. 622-629.
  • 14.
  • Neufeldt, V., Guralnik, D. B.:Webster's New World Dictionary of American English. Webster's New World, Cleveland & New York 1991, s. 262).
  • .
  • Finlayson, D.F.:Administrative manual for School climate index. NSER, Upton Park, Slongh 1970.
  • Furman, A.: Tvorivá klíma vyučovania. [Kandidátska dizertácia]. Bratislava, Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie 1989.
  • Furman, A.: Kognitívny štýl adaptívnosť-inovatívnosť pri zvládaní záťaže vyplývajúcej z transformácie školy. In Poliach, V. [ed.]: Novinky v pedagogickej a školskej psychológii. [Zbornik referátov z odborného seminára] Asociácia školskej psychológie SR a ČR, Katedra psychológie PdF UMB, Mestský úrad v Trenčíne, Banská Bystrica 1996.
  • Henry, J., Walker, D. [Eds.] Managing Innovation, SAGE Publications Ltd., London 1991.
  • Hoefstede, G.: Turning Organizational Culture from Fad into Management Tool, Creativity and Innovation Management,Vol 1, No 1, March 1992, p. 41 - 45.
  • Ivanová-Šalingová, M., Maníková, Z.: Slovník cudzích slov. SPN, Bratislava 1983.
  • Kirton, M.J. (1976). Adaptors and Innovators: A Description and Measure. Journal of Applied Psychology, 61, pp. 622-629.
  • Neufeldt, V., Guralnik, D. B.:Webster's New World Dictionary of American English. Webster's New World, Cleveland & New York 1991, s. 262).
  • .
O súboroch cookie na tejto stránke

Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.

Nastavenia Povoliť všetko