Popis:
Výraz kognitívny, ktorý je odvodený z latinského „ cognitio“, poznanie, označuje všetky duševné schopnosti súvisiace s myslením a poznaním. Týmto schopnostiam sa vo vzdelávaní venuje zvláštna pozornosť, pretože napomáhajú určiť výkonnosť detí v učení, a taktiež aj to, či sú za svoju prácu hodnotené ako vynikajúce, alebo ako žiaci so zvláštnymi výučbovými problémami. Kognitívne schopnosti detí zahrňujú ich poznávaciu inteligenciu, ich úroveň myslenia, a dokonca v určitej miere i ich tvorivosť a spôsob ako si poradia v interpersonálnych vzťahoch. Pretože nástrojom, ktorým sa myslenie prezentuje je reč a pretože mnoho z rozumovej a tvorivej činnosti sa prezentuje rečou, je reč tiež obvykle považovaná za kognitívnu aktivitu.
Schopnosť jasne a správne myslieť, v ktorom sú obsadené schopnosti sledovať líniu uvažovania, chápania pojmov a samostatne skúmať, má samozrejme hlavné postavenie vo vzdelávaní dieťaťa. Nech sa dieťa učí akýkoľvek predmet, pokiaľ nechápe, čo sa po ňom chce, alebo pokiaľ nerozpoznáva a nerieši problémy, s ktorými sa pri učenie stretáva, nemôže dosahovať skutočný pokrok.
...
Kľúčové slová:
vývin
kognitívny
kognitívny vývin
poznávanie
poznávací
vnímanie
myslenie
rozhodovanie
učenie
vzdelávanie
senzomotorika
Piaget
Piagetová teória
cognitio
Obsah:
- 0. Úvod 3
1. Kognitívny vývin 3
1.1. Myslenie a vzdelávanie 3
1.2 Piagetovo dielo 3
1.3 Využitie Piagetovej teórie v pedagogickej praxi 7
2. Záver 8
3. Použitá literatúra 9
Zdroje:
- Fontana, D., 1997. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997
- Končeková, Ľ., 2007. Vývinová psychológia. Prešov: Vydavateľstvo Michala Vaška, 2007
- Piaget, J., 1999. Psychologie inteligence. Praha: Portál, 1999
- Piaget, J., Inhelderová, B., 2001. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 1997