Popis:
Komunikácia s občanmi je pre samosprávy čoraz viac významnejšou činnosťou.
Cieľom každej komunikačnej stratégie a PR aktivít je budovanie imidžu mesta ako celku a v neposlednom rade harmonizácia vzťahov medzi občanmi a samosprávou. Práve v tejto oblasti sa otvára nový priestor pre realizáciu PR agentúr. Neprehliadnuteľná je možnosť využívania fondov Európskej únie. Cez grantové schémy na rozvoj cestovného ruchu či prezentáciu Slovenska v zahraničí možno získať nemalé finančné prostriedky. Boj o občana a turistu má teda v prípade samosprávy mesta či obce špecifickú podobu – harmonizácie vzťahov s ich klientom.
Prostredníctvom komunikácie mesto informuje o svojej činnosti, o svojich zámeroch, plánoch i výsledkoch, získava spätnú väzbu, názory, i nápady od občanov. Buduje sa tak vzájomná zodpovednosť za rozvoj mesta a dôvera občanov k samospráve, ale i naopak – dôvera samosprávy k občanom, k tomu, že aj oni sú schopní vyjadriť sa k smerovaniu mesta.
Integrovaná marketingová komunikácia vyvoláva vo verejnosti pocit poriadku a vytvára obraz ustálenej spoločnosti, čo napomáha budovaniu dlhodobých vzťahov s verejnosťou.
Základným všeobecným cieľom marketingovej komunikácie Žilinského samosprávneho kraja je ovplyvniť správanie. Úsilie sa zameriava jednak na posilnenie existujúcich kladných postojov v záujme formovania preferenčného správania, ako aj na zmenu doterajších nerozhodných postojov verejnosti.
Komunikačná stratégia má zaujať ľudí, ktorí nevedia, čo je Žilinský samosprávny kraj a ani to, aký prínos predstavuje samospráva pre ich každodenný život. To je skutočná výzva: pokračovať v efektívnom informovaní tých, ktorí chcú byť informovaní a dosiahnuť aj na tých, ktorí o ŽSK a jeho činnosti nemajú potrebu byť informovaní.
Viac pozornosti treba venovať šíreniu informácií a správ. Pri tom treba používať jednoduchý jazyk a informácie prispôsobiť nielen miestnym podmienkam, ale aj cieľovej skupine oslovených (napr. mladí ľudia, handicapovaní, potenciálni investori a pod.).
Pri poskytovaní informácií treba klásť dôraz na elektronické informácie a dávať prednosť telekomunikačným médiám pred tlačenými.
Koncepcia komunikačnej stratégie Žilinského samosprávneho kraja podáva súhrn možností a všeobecnú charakteristiku nástrojov, ktoré môže Úrad ŽSK ako výkonná zložka využiť, aby jeho komunikačná politika bola efektívna a dosiahla požadované ciele.
Kľúčové slová:
komunikácia mesta s občanmi