Komunikácia s jedincom s viacnásobným postihnutím
«»
Popis:
Každý človek bez ohľadu na to, či je zdravý alebo zdravotne postihnutí má právo na vzdelávanie. Aby sa mohol vzdelávať a zaradiť sa do života, musí vedieť komunikovať s okolím.
Viacnásobne postihnutí je skupina osôb, ktoré vykazujú súčasne príznaky viacerých postihnutí (napr. hluchoslepí, mentálne + zrakovo, reč...). Cielená pozornosť sa tomuto problému venuje až v posledných desaťročiach či rokoch.
Je dôležité, aby sme sa snažili ľuďom s viacnásobným postihnutím pomáhať a na to je potrebná komunikácia. Nielen komunikácia nás zdravých, ale musíme porozumieť aj potrebám a túžbam týchto ľudí. A na to je potrebné naučiť sa s nimi komunikovať.
Kľúčové slová:
viacnásobné postihnutie
komunikácia
jedinec
zvukové komunikačné pomôcky
špeciálna pedagogika
komunikačné bariéry
vzdelávanie
augmentatívna komunikácia
Obsah:
- 0 Úvod
1 Viacnásobné postihnutie
1.1 Pojem
1.2 Kategórie viacnásobných postihnutí
1.3 Úlohy pedagogiky viacnásobne postihnutých
2 Komunikácia
2.1 Význam komunikácie 6
3 Komunikácia s viacnásobne postihnutým jedincom 8
3.2 Komunikačné bariéry medzi „zdravými “ a „postihnutými“ 8
3.2 Komunikačné možnosti 9
3.2.3 Bazálna stimulácia 9
3.2.3 Augmentatívna a alternatívna komunikácia 10
3.2.3 Zvukové komunikačné pomôcky 11
Zdroje:
- VAŠEK Š., VANČOVÁ A., HATOS G. a kol.: Pedagogika viacnásobne postihnutých. Bratislava: Sapientia,1999. ISBN 80- 967180- 4- 5.
- VAŠEK Š. a kol.: Špeciálna pedagogika pre SOŠ. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 2003. ISBN 80-10-00014-0.
- http://epedagog.upol.cz/eped2.2003/clanek02.htm
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.