Popis:
Každý podnik, organizácia, či inštitúcia sú v súčasnosti postavení do úlohy komunikátora, a to v zmysle manažérskych úloh a cieľov, ktoré musia z hľadiska svojej existencie zabezpečovať. Komunikácia a komunikačný proces na jednej strane zjednocuje ľudí, ktorí v ňom pracujú a rozdielnou mierou sa zúčastňujú na jeho úspechu, a na strane druhej vstupuje do všetkých procesov riadenia a podmieňuje ich kvalitu a efektívnosť.
Komunikačné zručnosti sú jedným zo základných predpokladov nielen úspechov v zamestnaní, ale aj dobrých vzťahov na pracovisku. V každodenných situáciách musí každý zamestnanec komunikovať slovne aj neverbálne, prostredníctvom osobných rozhovorov, telefonátov, e-mailov, listov. Komunikuje so zákazníkmi, kolegami, či nadriadenými. Pomocou pozitívnej komunikácie môže zlepšiť nielen svoju prácu, ale aj kvalitu svojho života. Niektorí ľudia sa s vyvinutými komunikačnými schopnosťami narodili, iní na nich musia popracovať. Efektívne komunikovať sa môže naučiť každý. Komunikácia má svoje pravidlá, pričom každý z jej druhov má svoje vlastné zákonitosti.
Úloha a význam komunikácie vplyvom globalizácie a internacionalizácie v manažérskej praxi neustále rastie. Rozvíjajú sa jej jednotlivé druhy, typy, formy, vznikajú nové komunikačné postupy a techniky, ktorých cieľom je uľahčiť proces výmeny informácií v rozsiahlom podnikateľskom prostredí, v prosperujúcich podnikoch, organizáciách a spoločnostiach.
Preto cieľom predkladanej práce je oboznámiť Vás s komunikačnými zručnosťami, opísať ich podstatu a dôležitosť, pretože v komunikačnom procese zohrávajú významnú úlohu.
Kľúčové slová:
asertivita
empatia
persuázia
pasívna komunikácia
komunikačné zručnosti
manažérske úlohy
zamestnanec
Obsah:
- Úvod 2
1.1 Komunikačné zručnosti a ich podstata 3
1.2 Komunikačné schopnosti a komunikačné zručnosti 3
1.2.1 Asertivita 4
1.2.2 Základné práva asertívnej komunikácie 6
1.2.3 Agresívna a pasívna komunikácia - opak asertívnej komunikácie 7
1.3 Empatia 8
1.3.1 Roviny empatie 9
1.4 Persuázia 10
1.4.1 Princípy persuazívnej komunikácie 10
1.5 Spätná väzba ako komunikačná zručnosť 11
Záver 13
Použitá literatúra 14
Zdroje:
- BĚLOHLÁVEK, F.: Organizační chování. Olomouc: Rubico, 1996
- CAPPONI, V., NOVÁK, T.: Asertívne do života. Praha: Grada, 1994
- LEA, S. E. G., TARPY, R. M., WEBLEY, P.: Psychologie ekonomického chování. Praha: Grada, 1994
- MAJTÁN, M. a kolektív: Manažment. Bratislava: Sprint, 2007
- SZARKOVÁ, M.: Komunikácia v manažmente. Bratislava: EKONÓM, 1996
- TAYLOR, S.: Communication. N. Y.: Longman, 1999