Popis:
Témou mojej seminárnej práce bol konštruktivizmus, ako jeden z mnohých teórií výchovy. Konštruktivizmus patrí do kognitívnych psychologických teórií v ktorých sa hovorí predovšetkým o teóriách, podľa ktorých žiak svoje poznanie aktívne konštruuje.
Pedagogický slovník (2008, s.105) definuje konštruktivizmus ako:
„Široký prúd teórií vo vedách o správaní a sociálnych vedách, zdôrazňujúci ako aktívnu úlohu subjektu a význam jeho vnútorných predpokladov v pedagogických a psychologických procesoch, tak dôležitosť jeho interakcie s prostredím a spoločnosťou. V tomto zmysle je interakčnou teóriou prekonávajúcou jednostrannosť empirizmu a nativizmu.“
Kalhous-Obst (2002) vymedzujú pedagogický konštruktivizmus ako snahu o prekonanie tradičnej školy, ktorá je chápaná ako predávanie definitívnych vzdelávacích obsahov žiakom, ktorí sú pri tom odsúdení do pasívnej úlohy ich príjemcov. V transmisívnom poňatí je vyučovanie podobné pridávaniu materiálu (vedomostí) do skladu (žiakovej mysle), kde príliš nezáleží, čo už existuje v susedných oddeleniach skladu (už existujúcich poznatkov).
Pedagogický konštruktivizmus reaguje na tradičné vzdelávanie, v ktorom dominuje proces sprostredkovania a predkladanie hotových informácií a poznatkov, tzv. transmisívna koncepcia vyučovania.
Kľúčové slová:
teória výchovy
prekoncept
epistemologický profil
Obsah:
- 1. Historický prehľad
2. Prekoncepty
3. Konštruktivistické didaktiky
4. Alosterický model
5. Epistemologické rušenie
Zdroje:
- 1. BERTRAND, Y. 1998. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
- 2. DOULÍK, P. - ŠKODA, J.: Tvorba a ověření nástrojů kvantitativní diagnostiky prekonceptů a možnosti jejího vyhodnocení. In Pedagogika, 2003, roč.53, č.2, s.177-190, ISNN 3330-3815.
- 3. PRŮCHA, J. - WALTEROVÁ, E. - MAREŠ, J. 2008. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-416-8.