Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 117
projektov

Kresba vo vývine dieťaťa

«»
Prípona
.doc
Typ
seminárna práca
Stiahnuté
13 x
Veľkosť
0,1 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
13945
Posledná úprava
22.02.2022
Zobrazené
2 034 x
Autor:
-
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Dieťa sa začína výtvarne vyjadrovať niekedy v posledných mesiacoch prvého roku života. Zvyčajne však až v druhom roku. Prvé detské kresby neodrážajú videnú či poznanú skutočnosť, ale skôr z radosti vykonávať pohyb. Neraz vidíme ako dieťa sleduje pohyb svojho prstu - je to zaujímavý pohyb, ktorý sa odohráva v priestore. Prvé detské kresby nazývame čmáraniny. Mimoriadne sa v nich rozvíja grafická pripravenosť detí. Zvykajú si na materiál, na obmedzenie pohybu danou plochou, na koordináciu pohybu a zraku a na veľa funkcií, ktoré budú mať neskôr svoju úlohu. (UŽDIL, J., 1978, s. 15)
Väčšina detí, ktoré prichádzajú po treťom roku do materskej školy, je na konci vývinového obdobia čmáranín, alebo ho má za sebou. Pri analýze čmáranín môžeme objaviť vplyv veľkého ramenného pohybu. Spôsobuje to, že deti prvé pohyby, robia šikmo v jeho smere a spolupracuje pri známom jave nakláňania osí zobrazených vecí. Po čase sa uplatní aj zápästný kĺb, čiary sa zatáčajú do menších oblúkov, vznikajú husté klbká. Objavujú sa však aj jednotlivé úsečky. (UŽDIL, J. - RAZÁKOVÁ, D., 1976, s. 29 - 30)
Zaujímavé je ako sa dieťa chová k ploche (papiera). Spočiatku keď drží svoj nástroj na kreslenie v celej dlani (krieda, pastelka), dieťa prekračuje hranice papiera. Až neskôr začína plochu rešpektovať a zaplní ju buď celú alebo tak aby čistá oblasť kresby bola v súlade s čmáraninou. Tá má veľa rôznych typov, môžeme medzi nimi sledovať krátke údery - body, kľukaté čiary, klbká z veľmi jemných čiar a rôzne špirály (oválne, kruhové aj hranaté). (UŽDIL, J., 1978, s. 16)
...

Kľúčové slová:

dieťa

kresba

čmáranina

detská kresba

symbolika

realita

presymbolická fáza

senzomotorická fáza

Inteligencia dieťaťa

inteligencia

realita

ľudská postava

farba

farby

arteterapia



Obsah:
  • 1 Kresba -3-
    1.1 Presymbolická, senzomotorická fáza -3-
    1.2 Fáza prechodu na symbolickú úroveň -4-
    1.3 Fáza primárneho symbolického vyjadrenia -4-
    2 Vývoj normálnej detskej kresby -5-
    3 Rôzne objekty na kresbách -6-
    4 Inteligencia dieťaťa -7-
    5 Psychický život dieťaťa -8-

Zdroje:
  • VÁGNEROVÁ, Marie: Vyvojová psychologie I., 1. vyd. 2005. ISBN 80-246-0956-8
  • UŽDIL, Jaromír - RAZÁKOVÁ, Dagmar : Metodika výtvarnej výchovy v materskej škole 3. vyd. 1976. ISBN 67-043-76
  • UŽDIL, Jaromír: Čáry, klikyháky, paňáci a auta. 2. vyd. 1978. ISBN 14-245-78
  • POGÁDY, Jozef a kol.: Detská kresba v diagnostike a v liečbe. 1. vyd. 1993. ISBN 80-85665-07-7
O súboroch cookie na tejto stránke

Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.

Nastavenia Povoliť všetko