Popis:
1. Komunikácia
Komunikácia je prostriedkom riadenia, spojenia ľudí v organizácií pre dosiahnutie spoločných cieľov a zámerov. Komunikácia predstavuje nepretržitý proces dorozumievania ľudí pomocou výmeny informácií, správ, údajov, myšlienok, názorov, postojov, pocitov, predstáv. Je to prenos vzájomného dorozumievania pomocou určitých symbolov. Komunikačným kanálom, t.j. médiom pre prenos správy, môže byť napr. odovzdanie správy osobne, pomocou telefónu, prostredníctvom počítačovej siete (elektronická pošta, internet, intranet), prostredníctvom obežníkov, smerníc, systému odmeňovania, schém výrobných postupov, prognóz predaja či pomocou audiovizuálnej techniky.
1.1. Smery komunikácie
V organizácii prebieha komunikácia štyrmi základnými smermi: vertikálne - to znamená zostupne a vzostupne, horizontálne a diagonálne. Tieto štyri smery udávajú rámec, v ktorom prebieha komunikácia vnútri organizácie.
Vertikálna komunikácia - je komunikácia, pri ktorej prebieha tok informácií od nadriadeného k podriadenému a naopak.
Komunikácia zhora - je sieť komunikácie, kde tok informácií ide zhora nadol. Napríklad, keď manažér prenáša informácie ku podriadenému, komunikácia prúdu smeruje dole. Správa môže mať podobu neformálnej konverzácie alebo formálneho rozhovor medzi nadriadeným a individuálnym zamestnancom, alebo môže byť prerokované so skupinou prostredníctvom stretnutí, workshopu alebo pomocou videokazety. Pri iných príležitostiach správa môže byť ako poznámka, pracovný manuál alebo informácie na nástenke.
...
Kľúčové slová:
krízová komunikácia
hovorca
kríza
smery komunikácie
tvorba krízových plánov
ako zvládnuť krízu
Obsah:
- 1. Komunikácia
1.1. Smery komunikácie
1.2. Prekážka a poruchy v komunikácii
2. Komunikácia v krízových situáciách
2.1. Systém a tvorba krízových plánov
2.2. Úlohy manažmentu v jednotlivých fázach priebehu krízy
2.3. Zásady pre komunikáciu s človekom v kríze
2.4. Ako zvládnuť krízu?
2.5. Základné typy kríz
3. Efektivita krízovej komunikácie
Zdroje:
- GRAHAM, K.: Crisis Management: Planning and Coping Internationally. In: NALLY, M. (ed.): International Public Relations in Practice. First Hand Experience of 14 Professionals. London : Kogan Page 1991, p. 63-82.
- KISHAL, S.J., AHUJA, S.: Business Communication. New Delhi : V.K. Enterprises, 2009. s. 33. ISBN 93-80006-64-0
- KISHAL, S.J., AHUJA, S.: Business Communication. New Delhi : V.K. Enterprises, 2009. 34 s. ISBN 93-80006-64-0
- KISHAL, S.J., AHUJA, S.: Business Communication. New Delhi : V.K. Enterprises, 2009. 35 s. ISBN 93-80006-64-0
- NĚMEC, P. Public relation – komunikace v konfliktních a krizových situacích. Praha: Management Press, 1999. 125 s. ISBN 80-85943-66-2
- REINHARDT, C.: Workshop: How to Handle a Crisis. Public Relations Journal, 43, 1987, No. 11, p. 43-44. podľa CUTLIP, S. M. – CENTER, A. H. – BROOM, G. M: Effective Public Relations. 8th ed. Prentice-Hall 2000, p. 389-390.
- VYMĚTAL, Š. Krízová komunikace a komunikace rizika. Praha: Grada Publishing a.s., 2009. 97 s. ISBN 978-80-247-2510-9
- ŽÁRY, I. Public relations. Bratislava: 1997. [online].
- ŽITŇANSKÝ, E. ETREND. Bratislava: 5.9.2011. [online].