Popis:
Slovo kurikulum má latinský pôvod a pôvodne označovalo beh, závodisko, závodný voz. Podobne by sme mohli pojem kurikulum vysvetliť ako projektovanie a realizáciu školského životopisu žiakov, na ktorom sa podieľajú aj učitelia a tvorcovia vzdelávacích programov.
V súčasnosti sa pojem kurikulum chápe veľmi široko a jeho rámec je možné vymedziť otázkami typu: prečo/zmysel, hodnoty, funkcie a ciel vzdelávania/, koho /ktorú časť populácie/, v čom /s akým obsahom – učivo/, ako /pomocou akých časových úsekoch a s akými časovými dotáciami/, za akých podmienok /v akom prostredí – legislatívny rámec, riadenie, financovanie, organizácia vzdelávania/ a s akým efektom vzdelávať /aké sú očakávané výsledky, ako sa budú hodnotiť – kontrola a hodnotenie/. Tieto vzájomne súvisiace otázky sa vzťahujú na procesy plánovania, realizácie a hodnotenia inštitucionálneho vzdelávania a vyžadujú si rozhodovanie a praktické riešenie na úrovni štátu, školy i triedy.
Kľúčové slová:
kurikulum
kompetencie
štandardy
aplikačná časť
Zdroje:
- PETLÁK, E.: Všeobecná didaktika. Bratislava : Iris, 1997. ISBN 80-87778-49-2.
- TUREK, I.: Zvyšovanie efektívnosti vyučovania. 2. Doplnené vydanie. Bratislava : Edukácia, 1998. ISBN 80-88796-89-X.
- TUREK, I.: Didaktika. Bratislava : Iura Edition, spol.s r.o., 2008. ISBN 978-80-8078-198-9.
- HOJA, Š., MICHAL, S.: Biológia. Martin : Neografia, 1991. ISBN 80-217-0361-X.
- BENIAK, M., HAGARA, L., KORTMAN, B., POVAŽAN, L.: Zdravoveda. Martin : Osveta,
- 1989. ISBN 80-217-0104-8.
- Odkaz na prameň v elektronickej forme:
- http://www.minedu.sk/