Popis:
Zhoda toho, čo nazývame druhým klasicizmom, chronologicky vymedzeným 4. storočím pred Kristom, je očividne len približná. Znaky hlbokej zmeny v zmýšľaní a spôsoboch vyjadrovania sa objavujú už na začiatku peloponézskej vojny. Ide prirodzene o dosť prudkú zmenu; v každom prípade možno konštatovať, že diela vytvorené po r. 420 sú už bližšie, prinajmenšom svojím duchom, tomu, čo sa udeje o päťdesiat rokov neskôr než parthenónskemu dedičstvu. Prakticky všetky hodnoty, ktoré tvorili druhý klasicizmus, sa objavujú už v maliarstve a sochárstve už koncom 5. storočia: medzi priamymi Feidiovými nástupcami a generáciou Kéfisodota a Tímotea, ktorých vrcholná tvorba spadá do obdobia okolo r. 370, nie je nejaká citeľná nesúvislosť.
Až po tomto dátume- zhruba v druhej tretine storočia- rozvíja generácia Praxitela a Skopu, Léochara a Lýsippa nové umenie, ktoré si naozaj vyslúži pomenovanie „druhý klasicizmus“.
Kľúčové slová:
Lýsippos
Zdroje:
- ALPATOV, M. V.: Dejiny umenia 1. Bratislava: TATRAN, 1976
- DEVAMBEZ, P.: Lexikón gréckej civilizácie. Bratislava: TATRAN, 1977
- GOMBRICH, E.: Příbeh umení. Praha: ARGO- MLADÁ FRONTA, 1997
- ISBN 80- 7203-0143-0
- PIJOAN, J.: Dejiny umenia 2. Bratislava: TATRAN, 1987
- Časopisy:
- HANZELOVÁ, Z.: Lysippos.In.v PYRAMIDA, 1978/roč. VIII.
- Internetové stránky:
- http://images.google.sk/imgres?imgurl=http://www.artmuseum.gov.mo/2008041201/photos/la rge/20080412
- http://www.historyforkids.org/learn/greeks/art/sculpture/hellenistic.htm http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ares_Ludovisi_Altemps_Inv8602_n2.jpg