Popis:
Posledné roky predstavovali pre naše spoločnosti obdobie zmien vo všetkých podnikateľských procesoch. Začiatkom tretieho tisícročia sú tieto zmeny reprezentované globalizáciou a prípravou na začlenenie do svetových ekonomických štruktúr, vstup do EÚ, vplyvom informačných a komunikačných technológií na konkurenčné prostredie a dramatickými zmenami pravidiel na svetových finančných a pracovných trhoch.
...
Proces globalizácie nie je výsledkom regulovaného, či zámerného správania sa vlád, ale úzko súvisí s obrodou ideí neoliberalizmu, trhového hospodárstva a voľného trhu. Globalizácia sa rozvíja v čase, keď sa do popredia tlačí trh a obchodné spoločnosti, ktorých vplyv na vlády rôznych krajín exponenciálne narastá.
Nemalou mierou k rozvíjaniu sa globalizácie prispieva verejný záujem, zameraný na zlepšenie kvality života všetkých ľudí na Zemi. Snahou spotrebiteľov je pôsobiť na maximálne znižovanie cien, čo vo väčšine prípadov aj výrobcovia a obchodníci akceptujú. Výsledkom je hľadanie rôznych ciest, ako zvyšovať produktivitu práce a tým zabezpečiť konkurencieschopné a kupujúcimi požadované nízke ceny pri nezmenenej kvalite produkcie.
Globalizácia predstavuje proces, ktorý núti podniky pôsobiace vo vyspelých ekonomikách, myslieť perspektívne, progresívne, berúc na vedomie hrozbu z menej rozvinutých krajín, ktoré majú vďaka globalizácii veľkú možnosť implementovať sa na svetové trhy. Podnik sa musí v dobe globalizácie usilovať oveľa viac ako inokedy o udržanie svojej pozície na doterajších trhoch a o zvyšovanie svojho podielu na zahraničnom trhu. Strata jedného zo svojich trhov alebo odchod od potenciálnych klientov znamená pre podniky, okrem priamych finančných strát, aj stratu základného zdroja informácií o strategických konkurentoch a transformujúcich sa požiadavkách zákazníkov.
Kým globalizácia predstavuje pre flexibilné, učiace sa a marketingovo orientované organizácie príležitosť, na druhej strane tento fenomén predstavuje pre prežívajúce a nepripravené podniky, ako aj podniky bez certifikátov kvality výrobkov a kvality riadenia veľkú hrozbu.
Globalizácia je teda spojená s rozvíjaním svetového hospodárstva do „šírky“ a do „hĺbky“, s rastom významu svetového hospodárskeho prostredia.
...
Kľúčové slová:
manažment
globalizácia
vplyv globalizácie
vývojový proces
globálne značky
ekonomika
trh
voľný trh
trhové hospodárstvo
konkurencia
hyperkonkurencia
globálna ekonomika
Obsah:
- Úvod
Globalizácia
Globalizácia ako jeden z megatrendov
Organizácia
Globalizácia a manažment
Manažment pod vplyvom globalizácie
Vývojový proces
Dosiahnutie svetovej úrovne
Vzostup globálnych značiek
Globalizácia a práca manažéra
Záver
Použitá literatúra
Zdroje:
- Záležáková, Eliška: Globalizace mění pravidla hry, Mesačník „Moderní řízení“, 3/2002
- Charouzdová, Yvona: Identifikace globálního manažera, Mesačník „Moderní řízení“, 3/2002
- Dobeš, Richard: Kdo uspěje v EU, Mesačník „Moderní řízení“, 9/2002
- Poniščiaková, Oľga: Manažment v ére globalizácie, Zborník príspevkov z medzinárodnej vedeckej konferencie Globalizácia a jej vplyv na transfromujúce sa ekonomiky, Rajecké Teplice, 2002
- Majtán, Miroslav: Manažment, Sprint, Bratislava, 2008
- Baláž, Peter: Medzinárodné podnikanie, Sprint, Bratislava, 2005
- http://www.eTREND.sk
- http://www.google.sk