Popis:
Manažment v sociálnej práci
Ešte pred samotným nástupom by som sa snažila získať o zariadení a jeho súčasnom stave čo najviac informácií (tieto by som však považovala za orientačné). Informácie by som sa snažila získať v prvom rade od jeho zriaďovateľa (samosprávny kraj). Snažila by som sa zistiť, čo bolo dôvodom odchodu alebo odvolania pôvodného riaditeľa, informácie o financovaní zariadenia, informácie o problémoch alebo sťažnostiach, ak boli zriaďovateľovi na zariadenie podané, o vykonaných kontrolách a pod. V prípade, že zariadenie disponuje aj webovou stránkou, snažila by som sa aj o získanie informácií aj z tohto zdroja (napr. o partneroch zariadenia, o projektoch do ktorých je zariadenie zapojené, o jeho víziách a cieľoch).
1. deň: Po príchode do zariadenia by som sa kontaktovala s osobou poverenou dočasným vedením zariadenia. Túto osobu by som požiadala, aby ma sprevádzala po celom objekte a oboznámila ma s celým zariadením a jeho chodom (okrem odovzdávaných informácií by som sa zamerala aj na vlastné pocity a postrehy zo zariadenia). Nasledovalo by prevzatie dokumentácie a ďalších nevyhnutných administratívnych úkonov. Na ďalší deň by som naplánovala stretnutie so zamestnancami a následne so stredným manažmentom.
Kľúčové slová:
Manažment v sociálnej práci
Manažment rizík v sociálnych službách
Riadenie dokumentov
Tvorba pracovného prostredia
Vedenie porady
Obsah:
- Stručná osnova predmetu:
Školy manažmentu: (klasická teória manažmentu, behavioristická - neoklasická teória, nová - moderná teória manažmentu, pragmatický - empirický prístup).
Základy riadenia finančných zdrojov: príklady v sociálnej práci a v sociálnych službách.
Základy riadenia materiálnych zdrojov: príklady v sociálnej práci a v sociálnych službách.
Základy znalostného manažmentu.
Základy krízového manažmentu.
Základy procesného riadenia.
Tímová práca, vodcovstvo a firemná kultúra.
Pracovné prostredie.
Základy riadenia zmien v sociálnej práci a v sociálnych službách.
Základy riadenia rizík v sociálnej práci a v sociálnych službách.
Manažérske role.
Nástroje zabezpečovania a merania kvality štruktúry, procesu a výsledkov organizácie.
Zdroje:
- MÁTEL, A. - SCHAVEL, M. a kol. 2013. Teórie a metódy sociálnej práce I. Bratislava : SPRSP, 2013.
- SEDLÁK, M. 2009. Manažment. 4. vyd. Bratislava : Iura Edition, 2009. 434 s. ISBN 978-80-8078-283-2.
- HAMBÁLEK, V. 2010. Manažment v sociálnej práci. Bratislava : VŠZaSP sv. Alžbety, 2010
- HANGONI,T - IMRICHOVÁ, A., 2010. Manažment a jeho aplikácia v sociálnej práci. Gorlice: Elpis, 2010.
- JANIGOVÁ, E. 2008. O manažmente v sociálnej práci. Ružomberok: PF KU, 2008
- REHÁK, R. 2003. Manažment v sociálnej práci. Trnava: SAP, 2003.
- MYDLÍKOVA, E. 2003. Manažment v sociálnej práci. Bratislava: VŠZa sP sv. Alžbety, 2010.
- DONELLY, J.H. - GIBSON, J.L. - IVANCEVICH, J.M. 2000. Management. Praha : Grada Publishing, 2000.