Popis:
Systém riadenia slúži na udržiavanie alebo zmenu smeru jazdy vozidla. Bežné osobné a nákladné automobily sa riadia natáčaním predných kolies okolo osí riadenia pomocou mechanizmu riadenia. Pri viacnápravových nákladných automobiloch, ktoré majú dve predné nápravy, sa natáčajú kolesá obidvoch týchto náprav, pri dlhých viacnápravových nákladných automobiloch, ktoré majú dve alebo tri zadné nápravy, sa niekedy natáčajú aj kolesá jednej z nich. Riadenie prednými kolesami je výhodné z hľadiska ovládania vozidla vodičom, pretože predná vonkajšia hrana vozidla (z miesta vodiča viditeľná) opisuje v zákrute najväčší oblúk. Riadenie zadnými, prípadne všetkými kolesami sa používa pri špeciálnych vozidlách, aj niektoré osobné automobily používajú systémy riadenia všetkými kolesami.
Systém riadenia musí umožňovať ľahké, rýchle a bezpečné ovládanie vozidla tak, aby vodič bol schopný viesť vozidlo po požadovanej dráhe s minimálnou námahou. Systém riadenia nesmie samovoľne meniť dráhu vozidla pri pôsobení vonkajších rušivých vplyvov (napr. nerovností vozovky), nesmie prenášať rušivé účinky z vozovky na volant a musí tvoriť s vozidlom dynamicky stabilnú sústavu tak, aby nevznikalo kmitanie a rázy. Mechanizmus riadenia musí v prevádzke vykazovať minimálne vôle. Ďalšie požiadavky na riadenie automobilov vyplývajú z príslušných legislatívnych predpisov.
Podľa spôsobu ovládania môže byť riadenie:
• priame, ovládané len manuálnou silou vodiča,
• s posilňovacím zariadením (tzv. servoriadenie), pri ktorom sa do systému privádza prídavná sila z iného zdroja energie.
...
Kľúčové slová:
motor
auto
automobil
riadiaci mechanizmus
motorové vozidlo
náprava
brzda
brzdy
nákladné vozidlo
brzdový mechanizmus
brzdná dráha
bubnové brzdy
kotúčové brzdy
Obsah:
- Riadiaci mechanizmus motorových vozidiel
Nápravy motorových vozidiel
Brzdy motorových vozidiel
Príklad
Zdroje:
- Jablonický, J.: MOTOROVÉ VOZIDLÁ, Mechanizmy motorových vozidiel. Nitra: SPU, 2015
- prednášky
- poznámky
- odborná literatúra
- vlastné výpočty