Popis:
Vedecká metóda
- základný spôsob, súhrn všetkých postupov zameraných na zhromažďovanie, spracovávanie alebo analýzu údajov, odhaľovanie vedeckých zákonitostí a vytváranie systému vedeckého poznania
Výskumná metóda
- špeciálny vedecký postup získania vedeckých faktov v určitej disciplíne
- v niektorých literatúrach sa táto metóda označuje ako výskumná technika, nástroj
Medzi základné znaky vedeckej a výskumnej metódy patria:
objektivita
validita
relibilita
1. Objektivita - je predpokladom nepredpojatého skúmanie. Je opakom subjektivity. Znamená to, že každý údaj sa môže chápať a interpretovať len jediným spôsobom. Keď tento údaj posudzujú iní kvalifikovaní ľudia, vždy ho budú chápať presne ako skúmateľ. Objektivita sa teda týka kvality údajov.
2. Validita - najčastejšie sa vysvetľuje vo vzťahu k výskumnému nástroju, ktorý skúmateľ používa. skúmateľ si kladie otázku, či výskumný nástroj zisťuje to, čo zisťovať má. Validitou je miera, do akej daný výskumná nástroj skutočne meria ten znak, ktorý má merať. Správnejšie by bolo hovoriť o rôznom stupni validity, ako o validite ako takej. Ak poznáme validitu rôznych výskumných nástrojov môžeme z nich vybrať validnejší alebo si validnejší nástroj zostrojíme sami.
Kľúčové slová:
edukačný výskum
experiment
dotazník
obsahová analýza
testy
škály
kazuistika
Obsah:
- Metódy edukačného výskumu
Klasifikácia metód pedagogického výskumu:
Charakteristika metód pedagogického výskumu
Experiment
Interview
Dotazník
Obsahová analýza
Projektívna metóda
Testy
Škály (stupnice)
Kazuistika
Zdroje:
- Švec, Š.: Metodológia vied o výchove, Bratislava, IRIS, 1998
- Gavora, P.: Výskumné metódy v pedagogike, Bratislava, Metodické centrum, 1996
- Švec, Š.: Metódy výskumu v pedagogike, Bratislava, FF UK, 1996
- Ničkovic, R.: Metodológia pedagogického výskumu, Bratislava 1968
- Kačáni, V: Úvod do pedagogiky, Bratislava, 1978