Popis:
Významným rysom dnešnej doby je nárast medzinárodnej spolupráce, medzinárodných kontaktov a vzťahov, previazanosť a komunikácia medzi jednotlivcami, skupinami, organizáciami a spoločenstvami odlišných národností, vierovyznaní, etník a kultúr. Medzinárodný obchod a jeho prvky, teda súčasné organizácie a inštitúcie, v ktorých sa pohybujeme a pôsobíme a ovplyvňujú naše správanie, sú otvorenými systémami, ktoré vstupujú do vzájomného styku a interakcie s inými organizáciami a inštitúciami, patriacimi mnohokrát k iným štátnym útvarom a odlišným národným kultúram.
Skôr uzavreté spoločenstvá, vnútri prepojené predovšetkým komunikačným prostriedkom, teda vlastným jazykom, sa dnes otvárajú celému svetu. Postupný vývoj internacionalizácie (medzinárodné prepojenie) vyselektoval "univerzálne jazyky" prostredníctvom ktorých je možné sa dohovoriť v akejkoľvek vyspelej krajine.
Internacionalizácia má však mnoho podôb. Na jednej strane ju možno popísať formou neporozumenia, obhajovania protichodných záujmov, averzie, nepriateľstvom a agresivitu. Na strane druhej sa jedná o zhodu záujmov, ústretovosť, nezištnosť, spoluprácu a podporu medzi rôznymi štátmi. Práve táto stránka je v dnešnej dobe mohutne podporovaná, a preto nástroje ako medzinárodné obchodné právo, tvorba štandardov a noriem kvality sú súčasťou tvorby neutrálneho prostredia, ktoré vytvára podmienky rovnocennosti pre všetky strany vstupujúce do medzinárodných interakcií.
Vysoká intenzita internacionalizácie je zapríčinená tiež expanziou globalizačného procesu, v dôsledku obrovského rastu vedeckých poznatkov a informácií, ktoré sú vďaka komunikačným technológiám a internetu dostupné takmer komukoľvek a kedykoľvek. Technologické inovácie už nie sú doménou iba svetových veľmocí, ale takmer paralelne sú aplikované vo všetkých vyspelých štátoch sveta. Tie menej vyspelé sú tými vyspelými mohutne podporované a zažívajú vďaka tomu obrovský ekonomický aj technologický rast.
Kľúčové slová:
teoretické vymedzenie
medzinárodný manažment
analytická časť
vedenie
multikultúra
kreativita
diverzita
Obsah:
- Obsah
Úvod 3
1 Teoretické vymedzenie 5
1.1 Medzinárodný manažment 6
1.2 Medzinárodné podnikanie 7
1.3 Manažér v medzinárodnom prostredí 8
2 Analytická časť 10
2.1 Charakteristika skúmaného podniku a odvetvia 10
2.2 Internacionalizácia a rozvoj podnikateľských aktivít podniku v globálnom/ medzinárodnom priestore 11
2.3 Vedenie (leadership) v medzinárodných tímoch 13
2.4 Multikultúra a jej význam pre medz. manažment 14
2.5 Diverzita, kreativita a inovácie ako výsledok interkultúrnych dimenzií 15
Záver 16
Použitá literatúra 18
INternetové zdroje 18
Príloha 19