Popis:
Každá oblasť ľudského poznania sa stáva vedou vtedy, keď si určí predmet bádania a rozpracuje adekvátne výskumné metódy.
Pedagogická psychológia ako špeciálny psychologická disciplína sa musí vyzbrojiť vlastnými špeciálnymi výskumnými metódami.
Výskumné metódy pedagogickej psychológie , ktoré sa vytvorili, a ktoré čiastočne spĺňajú podmienky vedeckej exaktnosti, môžu väčšinou študovať len relatívne jednoduché javy a neumožňujú odhaliť príčiny zložitejších psychických javov vo výchovno vzdelávacom procese.
Tieto metódy sa ťažko dajú logicky utriediť a zatriediť do jednotlivých skupín.
Prísne logické triedenie týchto logických metód je sťažené tým, že v histórii nevznikali a ani nevznikajú podľa a na základe logických zákonitostí, ale na základe potrieb výskumnej praxe. V súčasnosti sa dá hovoriť o dvoch skupinách metód v pedagogickej psychológii, a to o skupine:
1. odhaľovacích, objavovacích metód, sú to metódy zisťovania faktov a ich vlastností
2. metód spracovania získaných údajov (kvalitatívne a kvantitatívne - štatistické vyhodnotenie). Medzi týmito dvoma skupinami existuje len tenká hranica, pretože napríklad psychodiagnostické testy sú vlastne vyšetrovacie metódy, čiže metódy zisťovania údajov, ale súčasne obsahujú metódy a postupy vyhodnotenia.
...
Kľúčové slová:
pedagogika
psychológia
pedagogická psychológia
metódy pedagogickej psychológie
pozorovanie
experiment
rozhovor
dotazník
kvalitatívne hodnotenie
kvantitatívne hodnotenie
Obsah:
- Úvod
1 Rozdelenie metód
1.1 Pozorovanie
1.2 Experiment
1.3 Rozhovor
1.4 Metóda dotazníka
1.5 Psychologické testy
1.6 Sociometrické metódy
1.7 Metóda analýzy produktov činnosti
Záver
Zoznam bibliografických odkazov
Zdroje:
- Ďurič, L. , Grác, J. , Štefanovič, J. 1991. Pedagogická psychológia. Bratislava: JASPIS, 1991. 331s. ISBN80-900477-6-9
- Krutackij, V.A. 1975. Základy pedagogické psychologie. Praha: Statní pedagogické nakaldatelství, 1975. 278s.