Metódy špeciálnej pedagogiky pri diagnostikovaní a vzdelávaní
«»
Popis:
Podľa kritéria „ako zisťovať“ rozdeľujeme metódy na metódy pozorovania, exploračné metódy (dotazník, rozhovor), metóda diagnostického skúšania, metóda testov, kazuistická metóda - Case study a rozbor výsledkov činnosti.
Správne diagnostikovanie je podmienené výberom vhodných diagnostických metód. K požadovaným vlastnostiam diagnostických metód patria :
1. Reliabilita - spoľahlivosť ( aj pri viacnásobnom opakovaní sú výsledky vždy totožné)
2. Validita - do akej miery je metóda vhodná a platná
Súčasne je potrebné, pri špeciálno-pedagogickej diagnostike dodržiavanie princípov diagnostikovania:
A. Princíp komplexnosti - tímový prístup, diagnostika a z nej diagnóza je platná ak spolupracuje lekár, psychológ, sociálny pracovník, špeciálny pedagóg
B. Princíp všestrannosti vyšetrenia podchytiť všetky znaky
C. Princíp dynamickosti - vyšetrujú sa nie len aktuálne schopnosti ale i potencionálne a perspektívne možnosti
D. Princíp modifikácie - prispôsobenie metódy druhu a stupňu postihnutia
Kľúčové slová:
špeciálna pedagogika
pozorovanie
exploračné metódy
postihnutie
lateralita
Obsah:
- Exploračné metódy (kladenie otázok)
Metódy testov
A. Zisťovanie úrovne vedomostí
B. Zisťovanie sociability
C. Zisťovanie motoriky
D. Zisťovanie laterality
Zisťovanie úrovne reči
Zisťovanie úrovne sebaobsluhy
Metódy špeciálnej pedagogiky vo vzdelávaní
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.