Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 057   projektov
0 nových

Metódy výchovy a vzdelávania dospelých. Metódy sebavzdelávania dospelých.

«»
Prípona
.doc
Typ
seminárna práca
Stiahnuté
30 x
Veľkosť
0,1 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
39887
Posledná úprava
26.03.2012
Zobrazené
3 690 x
Autor:
andrea.halasova
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1. Metódy vzdelávania všeobecne
1.1. Pojem metóda

Na začiatku písania o vybraných metódach vzdelávania dospelých by bolo vhodné definovať pojem „metóda“. Slovo metóda má pôvod v gréckom slove methodos, ktoré sa prekladá ako cesta, postup. Keď však začneme študovať didaktiku, zistíme že skoro každý autor definuje pojem metóda podľa svojich praxou získaných skúseností, a tak uvediem zopár definícií kôli lepšej predstavivosti:
Z. Pešek chrakterizuje vyučovacie metódy ako premyslený spôsob alebo postup, akým učiteľ cieľavedome rozvíja vyučovací proces v súlade s jeho zákonitosťami a s požiadavkami vyučovacích zásad tak, aby vyučovanie splnilo vytýčené vzdelávacie a vychovné ciele.
A. M. Dostál definuje vyučovaciu metódu ako spôsob ktorým učiteľ riadi poznávaciu činnosť žiakov tak, aby dosiahol stanovené výchovno-vzdelávacie ciele.
Maňák charakterizuje vyučovaciu metódu ako koordinovaný systém vyučovacích činností učiteľa a učebných aktivít žiakov, ktoré sú zamerané na dosahovanie výchovno-vzdelávacích cieľov.
Z toho možno usudzovať že vyučovacie metódy sú veľmi významné systémovotvorné elementy vyučovacie procesu, pretože pre učiteľa znamenajú zdroj najrôznejších vyučovacích postupov, ktoré môže použiť s úmyslom plnenia výchovno-vzdelávacích cieľov.

1.2. Klasifikácia vyučovacích metód
Obsahuje päť kritérií:
• prameň poznávania – didaktický aspekt
• stupeň aktivity a samostatnosti žiakov – psychologický aspekt
• myšlienkové variácie – logický aspekt
• fázy vyučovacieho procesu – procesuálny aspekt
• aktivizácia žiakov – interaktívny aspekt

Kľúčové slová:

sebavzdelávanie

výchova a vzdelávanie

vyučovacie metódy



Obsah:
  • 1 Metódy vzdelávania všeobecne
    1.1 Pojem metóda
    1.2 Klasifikácia vyučovacích metód
    2 Vybrané metódy vzdelávania dospelých
    2.1 Monologické metódy
    2.2 Dialogické metódy
    2.3 Aktivizujúce metódy
    3 Metódy sebavzdelavania dospelých
    3.1 Učenie nahlas
    3.2 Individuálne a skupinové učenie
    3.3 Učenie sa na základe memorovania a pochopenia
    3.4 Autodiskusia
    3.5 Sebapovzbudzovanie
    3.6 Autotréning
    3.7 Metóda pozitívneho príkladu
    3.8 Korešpondenčná a konzultačná metóda
    3.9 Sprostredkovaná metóda
    3.10 Metóda opakovania a preverovania
    Literatúra

Zdroje:
  • PEŠEK, Zd. a kol.: Didaktika. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1965.
  • SKALKA , J. a kol.: Základy pedagogiky dospelých. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989.
  • PORUBSKÁ, G., HATÁR, C.: Kapitoly z andragogiky pre pomáhajúce profesie. Nitra : UKF, 2009
O súboroch cookie na tejto stránke

Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.

Nastavenia Povoliť všetko