Metódy výchovy a vzdelávania dospelých. Metódy sebavzdelávania dospelých.
«»
Popis:
1. Metódy vzdelávania všeobecne
1.1. Pojem metóda
Na začiatku písania o vybraných metódach vzdelávania dospelých by bolo vhodné definovať pojem „metóda“. Slovo metóda má pôvod v gréckom slove methodos, ktoré sa prekladá ako cesta, postup. Keď však začneme študovať didaktiku, zistíme že skoro každý autor definuje pojem metóda podľa svojich praxou získaných skúseností, a tak uvediem zopár definícií kôli lepšej predstavivosti:
Z. Pešek chrakterizuje vyučovacie metódy ako premyslený spôsob alebo postup, akým učiteľ cieľavedome rozvíja vyučovací proces v súlade s jeho zákonitosťami a s požiadavkami vyučovacích zásad tak, aby vyučovanie splnilo vytýčené vzdelávacie a vychovné ciele.
A. M. Dostál definuje vyučovaciu metódu ako spôsob ktorým učiteľ riadi poznávaciu činnosť žiakov tak, aby dosiahol stanovené výchovno-vzdelávacie ciele.
Maňák charakterizuje vyučovaciu metódu ako koordinovaný systém vyučovacích činností učiteľa a učebných aktivít žiakov, ktoré sú zamerané na dosahovanie výchovno-vzdelávacích cieľov.
Z toho možno usudzovať že vyučovacie metódy sú veľmi významné systémovotvorné elementy vyučovacie procesu, pretože pre učiteľa znamenajú zdroj najrôznejších vyučovacích postupov, ktoré môže použiť s úmyslom plnenia výchovno-vzdelávacích cieľov.
1.2. Klasifikácia vyučovacích metód
Obsahuje päť kritérií:
• prameň poznávania – didaktický aspekt
• stupeň aktivity a samostatnosti žiakov – psychologický aspekt
• myšlienkové variácie – logický aspekt
• fázy vyučovacieho procesu – procesuálny aspekt
• aktivizácia žiakov – interaktívny aspekt
Kľúčové slová:
sebavzdelávanie
výchova a vzdelávanie
vyučovacie metódy
Obsah:
- 1 Metódy vzdelávania všeobecne
1.1 Pojem metóda
1.2 Klasifikácia vyučovacích metód
2 Vybrané metódy vzdelávania dospelých
2.1 Monologické metódy
2.2 Dialogické metódy
2.3 Aktivizujúce metódy
3 Metódy sebavzdelavania dospelých
3.1 Učenie nahlas
3.2 Individuálne a skupinové učenie
3.3 Učenie sa na základe memorovania a pochopenia
3.4 Autodiskusia
3.5 Sebapovzbudzovanie
3.6 Autotréning
3.7 Metóda pozitívneho príkladu
3.8 Korešpondenčná a konzultačná metóda
3.9 Sprostredkovaná metóda
3.10 Metóda opakovania a preverovania
Literatúra
Zdroje:
- PEŠEK, Zd. a kol.: Didaktika. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1965.
- SKALKA , J. a kol.: Základy pedagogiky dospelých. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989.
- PORUBSKÁ, G., HATÁR, C.: Kapitoly z andragogiky pre pomáhajúce profesie. Nitra : UKF, 2009
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.