Popis:
V 1. časti sa zoznamujeme s väčšinou postáv diela, sledujeme Ráztoky práve v tom čase, keď si začínajú naplno uvedomovať zmysel slova vojna.
· Prelínanie dvoch hlavných dejových línii, ženy matky- Ilčička a ženy manželky- Eva
· Do dediny prichádzajú správy o tých ktorí padli na fronte, prichádza zmrzačený Ondrej Koreň (bez ruky, nemy) a odchádzajú čoraz mladší chlapci a nastáva nedostatok potravín, ktoré rekvirujú, spolu so statkom.
· Ilčík to nevydrží ohradí sa proti tomu čo musia robiť a v hádke zabije čatára, za čo ho odsúdia a popravia.
· Ilčička stretne Koreňa pýta sa kde má ruku, zisti že je nemý, uvedomí si aká je vojna surová, začína sa hnevať na vojnu a svet
· Má syna Štefana, chcú ho odviesť na vojnu, začína sa báť, že sa jej vráti zmrzačený, pre neho je to neskôr česť lebo ho všetci pokladali za maminho miláčika, ženy nariekajú keď im odvážajú mužov, synov…
· Všetci mu vravia že je česť bojovať za vlasť. Ale on sa pýta kde je, prečo mu nikdy nepomohla
· Počas odvodu je lekárska prehliadka, zase motív biča, berú všetkých, aj chorých, zdá sa mu že bič búcha ľudí, ich srdcia, osobnosti…
· Odvedú ho, Ilčicke sa všetko rúca, odvedie Koreňa k jeho rodičom, aby im ukázala, čo mu spravila vojna
· No aj v Ráztokách sa stupňuje odpor proti zriadeniu, ktoré im prináša len trápenie prostredníctvom takých ľudí ako sú notár Okolický, a tiež proti krčmárovi, ktorý profituje na ich nešťastí.
...
Kľúčové slová:
Milo Urban
Živý bič
prvá svetová vojna
unanimizmis
Ráztoky
Adam Hlavaj
Eva Hlavajová
Stratené ruky
Ilčíčka
notár Okolický
Okolický
román
Obsah:
- Obdobie
Žáner
Kompozícia
Prostredie
Téma
Idea
Názov
Charakteristika
Postávy
Dej
Názov románu- ŽIVÝ BIČ
UNANIMIZMUS
Zdroje:
- Július Noge - Podoby realizmu v medzivonove próze ( Od sociálnej reality k socialistickému realizmu), Slovenský spisovateľ, Bratislava 1983
- Milo Urban - Živý bič, Tatran, Bratislava, 1989