Popis:
Škola je inštitúcia, ktorej primárnym poslaním je odovzdávanie vedomosti, znalosti a zručnosti ľudským bytostiam za účelom ich uplatňovania v osobnom, pracovnom a spoločenskom živote. Je to teda taká inštitúcia, ktorá je založená na humanistických princípoch s cieľom maximalizovať úžitok pre spoločnosť i jednotlivca. (Tomica, 2013)
Tak, ako každá inštitúcia, aj škola potrebuje riadiaci model, resp. definovanie štruktúry, spôsobu a procesov, akým bude manažovaná jej prevádzková a rozvojová činnosť. Riadiaci model môže byť definovaný ako spôsob riadenia (manažovania) organizácie s cieľom dosahovania jej cieľov pri zohľadnení existujúcich a plánovaných (personálnych, materiálnych a nemateriálnych) zdrojov, intenzity ich využitia a vplyvu vonkajších faktorov. Model riadenia školy môžeme potom definovať ako vzory prístupu k riadeniu škôl orientujúce sa na kľúčové oblasti riadiacej činnosti, abstrahujúce od nepodstatných, druhoradých riadiacich činností. (Tomica, 2013)
Kľúčové slová:
škola
riadenie
modely
postmodern
školský systém
riadiaci model
Obsah:
- Model postmoderného prístupu k riadeniu školy
Model riadenia školy Jamesa Murphyho
Zoznam použitej literatúry, internetové zdroje:
Zdroje:
- Kalafutová, A. - Godlová, M: Organizačný poriadok, Kežmarok, 2003
- Gronn, P. C.: New — Taylorizm in educational administration, 1982
- OBDRŽÁLEK, Z. PEDAGOGIKA, ČASOPIS PRO VEDY O VZDELAVÁNÍA VYCHOVE, ROCNÍK XLII, 1992
- Ozproventus.sk. Model riadenia, Tomica, 2013
- Mpc.edu.sk. Inovácie v riadení neplnoorganizovaných základných škôl
- Milost.sk. Postmoderna, 2013
- Zones.sk Výchovno-vzdelávacia sústava a inštitúcie. Organizácia a riadenie škôl. Riadenie ako proces, 2014