Popis:
Nejedno zistenie nás privádza k záveru, že príčinou prevažnej väčšiny neúspechov v učení nie je nedostatok schopností, ani nedostatok pamäti, ale nedostatok vôle zapamätať si niečo. A dôvod dosiahnutia vytýčeného cieľa nás privádza k hlbšiemu skúmaniu motivácie, ktorá podmieňuje závislosť vôle od nej.
Motivácia je súhrn vnútorných i vonkajších faktorov, ktoré: 1
1. vzbudzujú, aktivujú, dodávajú energiu ľudskému jednaniu a prežívaniu;
2. zameriavajú toto jednanie a prežívanie určitým smerom;
3. riadia jeho priebeh, spôsob reagovania jedinca na jeho jednanie a prežívanie, jeho vzťahy k ostatným ľuďom a k svetu.
Motivácia je zložitý pojem s fyziologickými, biologickými, ekonomickými, psychologickými, sociologickými a ďalšími prejavmi. Pod týmto pojmom sa rozumejú všetky človeku alebo skupine pripisované pochody, ktoré vysvetľujú, alebo robia zrozumiteľným jeho správanie. Samotný pojem motivácia je veľmi široký, ale zároveň i veľmi málo objasnený. Motiváciu nie je možné priamo pozorovať a merať. Vyvodzujeme ju zo zmien v správaní človeka. Preto by som daný pojem viac rozvinula.
Kľúčové slová:
Motivácia
Pozitívna a negatívna motivácia
Vnútorné a vonkajšie zdroje motivácie
Zdroje:
- 1. ĎURIČ , L. a kol.: Pedagogická psychológia. Bratislava: SPN, 1988.
- 2. GLENDOVÁ, V.: Metodická príručka k učebnici Ruský jazyk pre 7. ročník ZŠ. Bratislava: SPN, 1999.
- 3. GARCZYNSKI, S.: Umenie zapamätať si. Bratislava: Osveta, 1963.
- 4. PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J.: Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2003, ISDN 80-7178-772-8.
- 5. KASSAY, F.: Aj učiť sa treba učiť. Bratislava: Smena vydavateľstvo SÚV SZN,1986.
- 6. PAULIČKA, I. a kol.: Všeobecný encyklopedický slovník. Praha: Ottovo, 2002, ISDN 80-7181-618-3.
- 7. TEPPERWEIN, K.: Ako sa ľahko učiť. Bratislava: Eko-konzult, 2004, ISDN 80-8079-027-2.
- 8. TUMA, M.: Japonská výzva svetu (Systém vzdelávania v 21. storočí v Japonsku). In: Technológia vzdelávania: Ročník 1993, č. 10.