Popis:
Určitá úroveň v učení, práci alebo v inom výkone je výsledkom aktívneho vzťahu k danej činnosti, pripravenosti a schopnosti riešiť alebo vykonať určitú úlohu. Na výkon pôsobí viac činiteľov. Ak pracovník vo výchove skúma úroveň niektorých žiakových výkonov, potom musí približne poznať hodnotu, akou sa účastnia jednotliví činitelia na výkone a určiť toho učiteľa, ktorý vplýva na dobrý, prípadne zlý výkon v jednom alebo viac učebných predmetoch. Vzhľadom na žiakov výkon prichádzajú okrem veku do úvahy títo činitelia: dobrý telesný a zdravotný stav, úroveň rozumových schopností a stupeň osvojených pracovných návykov, motivácia. Rovnako je to aj u pracujúcich ľudí. Je potrebné zistiť, ako na seba kolegovia navzájom pôsobia. Ktorý z nich robí dobré ovzdušie a ktorý naopak vytvára „ ťažko dýchateľný vzduch“. Pokiaľ spolupracovníci na seba vplývajú negatívne, odrazí sa to na ich výkone. Chodia neradi do práce a hľadajú najmenšiu zámienku ako s ostatnými nekomunikovať.
Dobrý telesný a zdravotný stav je podmienkou úspešnej práce. Táto podmienka sa zdá
samozrejmá, ale napríklad čo sa týka žiakov, mnohé poruchy v správaní a učení, s ktorými prichádzajú rodičia do výchovných poradní, nevznikajú len vplyvom zlého prostredia, zlej výchovy. Môžu sa vyskytnúť aj v dobrom prostredí a v primeranom výchovnom vedení a vtedy ich podmieňuje určitá porucha centrálnej nervovej sústavy. Všetky podobné prípady treba dať včas vyšetriť. Netreba čakať na to, až dieťa zlyhá v škole, ale hneď mu venovať potrebnú výchovnú starostlivosť a nezhoršovať jeho stav nežiadúcimi výchovnými opatreniami. Ľudia sa navzájom odlišujú úrovňou rozumových schopností a stupňom osvojených pracovných a životne dôležitých návykov. Pod pojmom rozumové schopnosti je zahrnuté: úroveň všímavosti, myšlienkovej pohotovosti spracovať vnemový materiál a úroveň dosiahnutých zručností a vedomostí riešiť úlohy. Výkon človeka a žiakovo učenie nie sú iba mechanickým výsledkom pôsobenia psychofyzického stavu organizmu a schopností, ale podmieňujú ich aj pohnútky alebo
motívy. Motívy sú dôležitými činiteľmi výkonu a súčasne pomáhajú nám pochopiť správanie sa človeka za rôznych podmienok. Niekedy podá žiak dobrý výkon, inokedy slabý výkon. Motivácia konania predstavuje celý rad otázok a treba z nich osvetliť aspoň základné.
Kľúčové slová:
motivácia
frustrácia
stres
odmeňovanie
psychická záťaž
učenie
manažérska psychológia
pochvala
Obsah:
- Úvod 3
1.Motivácia 4
1.1.Motívy a učenie 6
2. Frustrácia a stres 6
2.1.Frustrácia 7
2.2.Stres 8
3. Procesné teórie motivácie-ako vzniká motivácia v pracovnom prostredí 9
3.1.Teórie pracovnej motivácie 10
4. Systém motivácie a odmeňovanie 12
5.Stratégia motivácie osobnosti 18
Záver 21
Použitá literatúra 22
Zdroje:
- SZARKOVÁ, M.: Psychológia pre manažérov a podnikateľov. Bratislava:Sprint, 2004
- FORSYTH, P.: Jak motivovat lidi. Praha : Computer Press, 2000, ISBN 0-7226-386-2, 121 s.
- NIERMEYER, R.: Jak motivovat sebe a své spolupracovníky. Praha : Grada, 2005, ISBN 80-247-1223-7, 109 s. il.
- Internet