Popis:
Špeciálna pedagogika. Vedná disciplína, zaoberajúca sa výchovou a vzdelávaním detí, ktoré sú naľavo od priemeru na Gaussovej krivke? A čo deti napravo od priemeru? V sylaboch predmetu špeciálna pedagogika je venovaných mnoho výučbových jednotiek deťom postihnutým, či už fyzicky alebo psychicky. Ale len jedna výučbová jednotka sa zaoberá vzdelávaním nadaných detí.
Keď kráčame po ulici, na prvý pohľad vieme odlíšiť zdravé dieťa od vozíčkára, od dieťaťa s Downovým syndrómom, alebo od slepého dieťaťa. Ale nadané dieťa odlíšiť nedokážeme. Napriek tomu si myslím, že si zaslúžia našu pozornosť. Dokonca si dovolím povedať, že si zaslúžia oveľa väčšiu pozornosť ako im venuje dnešná spoločnosť.
Za inšpiráciu pri výbere témy vďačím MUDr. Daniele Ostatníkovej, PhD. z Fyziologického ústavu Lekárskej fakulty UK, ktorá sa zaoberá nadanými deťmi od roku 1994. Práve ona mi umožnila prvú návštevu v škole pre mimoriadne nadané deti v Bratislave-Petržalke, ktorá sa neskôr presťahovala na Teplickú ulicu v Bratislave-Novom meste. Mala som možnosť na vlastné oči vidieť nadané deti v školskom prostredí. Sú naozaj zvláštne. Iné, hoci na prvý pohľad sa ničím nelíšia od ostatných detí. Keď sa však s nimi začnete rozprávať, zistíte, že nie sú obyčajné. Šesťročný chlapec sa Vás pýta na objem gule. Desaťročné dievčatko Vám vysvetlí ekologickú katastrofu, ktorá je spôsobená skleníkovým efektom. Problémy, ktoré ich rovesníkov nezaujímajú, tieto deti priam priťahujú.
Vzdelávanie nadaných detí je problém, ktorým sa určite treba zaoberať. Preto aj ja mu chcem venovať pár strán v tejto práci. Cieľom nie je rozhodnúť, či je lepšie vzdelávanie v alternatívnych školách alebo integrovaných triedach. Chcem len nazrieť do sveta, v ktorom tieto deti žijú kus svojho života, v ktorom pracujú, oddychujú a rozvíjajú svoj talent.
...
Kľúčové slová:
nadané dieťa
špeciálna pedagogika
dieťa
pedagogika
nadanie
vzdelanie
škola
inteligencia
intelekt
pedagogická psychológia
Obsah:
- ÚVOD
NADANÉ DETI
INTELIGENCIA A NADANIE
VZDELÁVANIE NADANÝCH DETÍ
MODELOVÝ PRÍKLAD PETER
MODELOVÝ PRÍKLAD ROMAN
ZÁVER
PRÍLOHA
POUŽITÁ LITERATÚRA
Zdroje:
- Winner, E.: Gifted Children: Myths and Reality, BasicBooks New York 1996.
- Laznibatová, J.: Nadané dieťa - jeho vývin, vzdelávanie a podporovanie, IRIS Bratislava 2001.
- Vašek, Š. a kol.: Špeciálna pedagogika - terminologický a výkladový slovnik, SNP Bratislava 1995.
- Ďurič, L. a kol: Pedagogická psychológia - terminologický a výkladový slovník, SNP Bratislava 1997.
- Ruisel, I.: Inteligencia a osobnosť, VEDA Bratislava 1999.