Náklady a príjmy firmy
«»
Popis:
Každá produkcia výrobkov a služieb nie je možná bez vynaloženia určitých nákladov pričom základným cieľom každej firmy je maximalizácia zisku. Aby firma robila optimálne rozhodnutia pre splnenie svojho hlavného cieľa, musí mať informácie o dopyte po výrobku, ktorý produkuje a o výrobných nákladoch na produkciu tohto výrobku.
Existujú náklady, ktoré poznáme ako „náklady obetované príležitostiam“. S týmto pojmom sa stretávame vtedy, ako náhle má byť pri nezmenenom zdrojovom vybavení vyprodukované viac jedného statku a musíme sa zároveň vzdať určitého množstva iného statku. Pojatie výrobných nákladov ako nákladov obetovaných príležitostiam je základným a zároveň najobecnejším pojatím.
Náklady príležitostí tiež inak aj nazývame ako alternatívne alebo oportunitné náklady.
V reálnom hospodárskom živote sú náklady príležitostí kladné, pretože zdroje sú obmedzené. Je potrebné odlišovať účtovné a ekonomické hľadisko pri hodnotení nákladov.
Ekonómia berie do úvahy aj také kvality, respektíve príležitosti, ktoré boli obetované, aby iná aktivita mohla uskutočniť.
Predkladanou seminárnou prácou si autor dáva za cieľ a snahu zrozumiteľne vyjadriť a vymedziť obsah nákladov a príjmov firmy spolu s inými základnými pojmami, ktoré k danej tematickej oblasti patria, v čo najvýstižnejšej forme a v potrebnom textovom rozsahu.
Kľúčové slová:
všeobecná ekonomická teória
náklady firmy
príjmy firmy
Obsah:
- 1. Úvod 3
2. Náklady a príjmy firmy 4
2.1. Podstata nákladov z mikroekonomického hľadiska 4
2.2. Základné členenie nákladov z mikroekonomického hľadiska 4
2.3. Náklady firmy v krátkom období 6
2.4. Náklady firmy v dlhom období 8
2.5. Vzťah medzi krátkodobými a dlhodobými nákladmi 9
2.6. Príjmy firmy 9
3. Záver 12
4. Bibliografické odkazy 13
Zdroje:
- HONTOYOVÁ, K. - LISÝ, J. - MAJDÚCHOVÁ, H. 2007. Základy ekonómie a ekonomiky. Bratislava: Vydavateľstvo EKONÓM. 2007. 202 s. ISBN 978-80-225-2305-9.
- IVANOVÁ, E. 2005. Mikroekonómia. Trenčín :TNUAD. 2005. 301 s. ISBN 80-8075-055-6.
- IVANOVÁ, E. a kol. 2009. Ekonomická teória. Trenčín: TnUAD, FSEV. 2009. 361 s. ISBN 978-80-8075-421-1.
- JUREČKA, V. a kol. 2010. Mikroekonómia. Praha: Grada Publishing, a.s. 2010. 360 s. ISBN 978-80-247-3259-6.
- KUBKOVIČ, M. 1999. Podnikové hospodárstvo. Bratislava: Vydavateľstvo Sprint. 1999. 352 s. ISBN 80-88848-39-3.
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.