Národná a globálna výchova
Popis:
Výchova je veľmi náročná a zložitá práca. Zodpovednosťou každej generácie je vychovať z nastupujúcej mladej generácie „lepších“ ľudí ako sú oni. A preto je výchova jednou z najdôležitejších úloh každého človeka, ktorý sa na danom procese formovania osobnosti mladistvého podieľa. Či už je to rodič, učiteľ, tréner alebo iný vychovávateľ, ktorý sa pohybuje v prostredí vychovávaného.
Národná a globálna výchova sú podľa môjho názoru najdôležitejšie zložky výchovy. Pretože národná výchova utvára pozitívny vzťah k národu, k národným zvykom, hodnotám a tradíciám. Úlohou globálnej výchovy je pripraviť ľudí na život v 21. storočí a spája v sebe otázky rozvoja osobnosti, spoločnosti a životného prostredia. Dnešný globalizovaný svet prináša stále nové a nové problémy, ktoré človek musí riešiť.
Kľúčové slová:
národná výchova
globálna výchova
morálka
humanizmus
spôsobilosti
komunikácia
Obsah:
- Úvod ....................................................................................................................................... 3
1. Národná výchova .................................................................................................... 4
1.1 Výskum iccs 2009 ............................................................................................. 6
2. Globálna výchova .................................................................................................. 7
2.1 Hra pre globálnu výchovu ..................................................................................... 9
Záver ................................................................................................................................... 10
Zoznam použitej literatúry, zoznam príloh ............................................ 11
Príloha ............................................................................................................................... 12
Zdroje:
- BEŇO, M. 1996. Pradigma školy. Bratislava: Úrad informácií a prognóz školstva v Bratislave. 264 s. ISBN 80-7098-115-6.
- DANEK, J. 2005. Výchova v súčasných podmienkach globálneho sveta. Trnava: Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave. 189 s. ISBN 80-89034-90-X.
- DANEK, J. 2008. Výchova v škole. In Výchova v pedagogickom výskume a praxi, Zborník z medzinárodnej vedeckej konferencie. Trnava: Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave. s. 9 - 18. ISBN 978-80-8105-007-7.
- HORANSKÁ, E. - DVOŘÁKOVÁ V. 2011. Osveta a vzdelávanie v oblasti kultúrneho dedičstva. In Národné kultúrne pamiatky, význam ich obnovy a možnosti jej financovania. Bratislava: Centire. 50 s.
- JAKÓCZY, L. 2008. Multikultúrna (globálna) výchova ako nová forma výučby v škole 21. storočia. In Výchova v pedagogickom výskume a praxi, Zborník z medzinárodnej vedeckej konferencie. Trnava: Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave. s. 164 - 169. ISBN 978-80-8105-007-7.
- MACHÁČEK, L. - ŠŤAVA, E. 2012. Občianske vzdelávanie a výchova mládeže k občianstvu, Národná správa z medzinárodného výskumu občianskeho vzdelávania ICCS 2009. Bratislava: Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania, 108 s. ISBN 978-80-970261-7-2.
- PIKE, G. - SELBY, D. 1994. Globální výchova. Praha: Granda. 322 s. ISBN 80-85623-98-6.
- PIKE, G. - SELBY, D. 2009. Cvičení a hry pro globální výchovu. Praha: Portál. 253 s. ISBN 978-80-7367-629-2.
- PRÍLOHA: Hra Kruhy budúcnosti. In PIKE, G. - SELBY, D. 2009. Cvičení a hry pro globální výchovu. Praha: Portál. s. 241 . ISBN 978-80-7367-629-2.
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.