Popis:
Úvod
,, Pod pojmom cieľ sa rozumie „ideálna predstava toho, čo sa má v činnosti dosiahnuť.“V ostatných rokoch sa aj u nás zaužíval pojem taxonómia. M. Pasch ich charakterizuje ako pomôcku pre učiteľa, ktorá má poslúžiť pri stanovovaní všeobecných a konkrétnych cieľov výučby, pri príprave učebných úloh a pri príprave činností a postupov, ktoré uplatňujú pri skúšaní a hodnotení. Taxonómie učiva sú vlastne vyjadrením cieľov vyučovacieho procesu. Cieľom je nielen ,,čomusi naučiť“, ale spolu s tým aj tomu porozumieť, vedieť aplikovať, analyzovať, syntetizovať, hodnotiť a pod.
Ciele vyučovacieho procesu treba vidieť v troch rovinách:
- kognitívna oblasť – vedomosti, zručnosti, spôsobilosti ´= vzdelávacie ciele,
- afektívna oblasť – citová oblasť = výchovné ciele,
- psychomotorická oblasť – motorické zručnosti a návyky, pohybové zručnosti = výcvikové ciele.
Kľúčové slová:
Bloom
biológia
Zdroje:
- PETLÁK, E.: Všeobecná didaktika. Bratislava : Iris, 1997. ISBN 80-87778-49-2.
- TUREK, I.: Zvyšovanie efektívnosti vyučovania. 2. Doplnené vydanie. Bratislava : Edukácia, 1998. ISBN 80-88796-89-X.
- TUREK, I.: Didaktika. Bratislava : Iura Edition, spol. s r.o., 2008. ISBN 978-80-8078-198-9.
- HOJA, Š.: Biológia. Martin : Tlačiareň Neografia, 2008. ISBN 80-217-0361-X.