Popis:
Ako dokazuje história ľudstva, aj neúspešní žiaci v škole, môžu neskôr dosiahnuť úspechy. Veď takí významní ľudia ako Napoleon, Newton, Alexander von Humboldt, ako aj Thomas Alva Edison alebo Albert Einstein neboli v škole veľmi úspešní. Napriek tomu sa z nich stali excelentní odborníci a umelci vo svojej oblasti. Nikdy niet dosť snahy skúmať ľudské zlyhanie. Skúmanie tejto problematiky vlastne odpovedá na otázku , kde zlyháva výchovno-vzdelávací systém, kde sú nedostatky v škole, peagogickej teórii, v učiteľovi. U spomínaných slávnych ľudí ide asi o viac ako o predsudky ako o ich nedostatočnosť v škole, ide o neadekvátne postoje učiteľov k nim alebo neschopnosť postrehnúť a rozvíjať ich potencionality.
Predsudky, neprogresívne postoje, neschopnosť - to sú veľmi trvalé, ťažko sa meniace charakteristiky, ktoré môžu narobiť veľa zla v oblasti výchovy a vzdelávania človeka. Učitelia nižších ročníkov základných škôl sú takmer vždy prvými osobami, ktoré majú potenciálne spoznať možnosti dieťaťa a ktorí majú odborne urobiť prvé kroky preto, aby sa tieto možnosti detí čo najviac rozvíjali. Preto tak veľmi záleží, aby štart bol dobrý, aby sa verilo každému človeku, a to aj v prípade narušených postihnutých detí.
Kľúčové slová:
Neúspešnosť žiakov
neprospievanie žiakov
Zdroje:
- Ďurič,L. a kol. : PEDAGOGICKÁ PSYCHOLÓGIA. BRATISLAVA,SPN 1988 -
- Horňák,L.: PROSPECHOVO SLABŠÍ ŽIAK V ŠKOLE . PREŠOV, PEDAGOGICKÁ FAKULTA PU PREŠOV 2001 -
- Hvozdík,J.: PSYCHOLOGICKÝ ROZBOR ŠKOLSKÝCH NEÚSPECHOV ŽIAKOV. BRATISLAVA, SPN 1973 -