Popis:
Asi ste sa už stretli s tvrdením, že neverbálna komunikácia je omnoho podstatnejším nosičom informácií ako je napr. obsah reči. To znamená, že omnoho dôležitejšie než to "čo" hovoríte je to "ako" to hovoríte. A ak by sme to mali rozvinúť ešte viac, tak úplne najdôležitejšie je - ako sa pri tom tvárite.
Ani si neuvedomujeme, či chceme alebo nie, všetko čo robíme, ako hovoríme, tvárime sa, či stojíme, súvisí s neverbálnou komunikáciou. Dá sa povedať, že kto sa v nej aspoň trochu vyzná a pozná jej princípy, je pánom situácie. Dokáže ľahšie odhadnúť človeka a má tak stále navrch. Už len so základnými znalosťami o tejto komunikácii viete určiť, či má váš cieľ o vás záujem alebo nie. Či už je to v autobuse, na ulici, v obchode alebo na pracovných stretnutiach. A práve na význam a dôležitosť neverbálnej komunikácie pri pracovných stretnutiach sme sa zamerali v našej seminárnej práci.
Neverbálna komunikácia zahŕňa všetky prejavy komunikácie, ktoré sú neslovné (neverbálne). Jedná sa o mimiku a gestá. Na rozdiel od reči prebieha na inej báze. Podáva informácie o emóciách, pocitoch a vyjadruje čo si subjekt (osoba) myslí. Je závislá na mieste žitia jedinca a väčšina prejavov je kultúrne podmienená. V procese komunikácie sa neverbálnej komunikácií nemôžeme vyhnúť, môžeme ju len potlačiť.
Neverbálne prejavy sa delia do skupín:...
Kľúčové slová:
neverbálna komunikácia
chôdza
pohľad
podávanie ruky
mimika
haptika
proxemika
výraz
dotyk
tvár
posturológia
postoj
držanie tela
gestika
kinezika
informácia
pohyb
očný kontakt
rukopis
Obsah:
- Úvod
Neverbálna komunikácia
Čo prezrádza neverbálna komunikácia
Chôdza a pohľad
Gestá - menej znamená viac
Čo prezrádza spôsob podávania ruky
Vonkajší zjav - základ osobného úspechu
Tajomná reč tela
Aj v biznis etikete platí Iný kraj - iný mrav
Zoznam bibliografických odkazov
Zdroje:
- SZARKOVÁ, M.: Psychológia; Bratislava, Ekonóm, 2004
- TEGZE, O.: Neverbální komunikace, Praha, Computer Press, 2003
- BĚLOHLÁVEK, F.: Desatero manažera, Praha, Computer Press, 2003
- PROVAZNÍK, V.: Psychologie pro ekonomy a manažery, Praha, Grada Publishing, 2002
- TERMANN, S.: Umění přesvědčit a vyjednat, Praha, Grada Publishing, 2002
- SZARKOVÁ, M.: Komunikácia v manažmente, Bratislava, Ekonóm, 2002
- ŠTĚPANÍK, J. - KOHOUTEK, R.: Psychologie práce a řízení, Brno, CERM, 2000
- PEASE, A. - PEASE, B.: Veľká kniha reči tela
- CARNEGIE,D.: Jak získavat přátele a působit na lidi; Talpress, Praha 1992
- KOLLÁRIK,T: Sociálna psychológia; Slovenské pedagogické nakladateľstvo, Bratislava 1993
- MISTRÍK, J.: Vektory komunikácie, UK v Bratislave 1999
- PÁLENÍK, Ľ. a kol.: Vybrané kapitoly zo psychológie. Metodické centrum, Bratislava 1995
- THIEL, E.: Reč ľudského tela prezrádza viac ako tisíc slov; Bratislava 1993
- časopis TREND
- časopis PROFIT
- Hospodárske noviny
- http://www.eFocus.sk
- http://www.eTrend.sk
- http://www.hnonline.sk
- http://www.wikipedia.org
- http://www.pravda.sk
- http://www.eProfit.sk
- http://www.olgaskvareninova.sk