Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 026   projektov
0 nových

Obdobie dospievania – adjustačné problémy

«»
Prípona
.doc
Typ
seminárna práca
Stiahnuté
3 x
Veľkosť
0,1 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
28608
Posledná úprava
10.12.2009
Zobrazené
2 039 x
Autor:
hodinka
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1. Obdobie dospievania

Obdobie dospievania je jedno z najdôležitejších období a rozdeľujeme ho na:
a) predpuberta (od 9. do 12. roka, podľa niektorých autorov a v závislosti od rasových a geografických faktorov až do 14. roka);
b) puberta (od 12. do 15, roka, podľa iných od 13. až do 16. roka) ;
c) adolescencia (od 19. až do 20. roka).

Ukončením pubertálneho vývinu sa stane z chlapca muž, z dievčaťa žena, obidvaja schopní reprodukcie. Tieto premeny sú spojené s určitými zmenami v správaní, konaní a zmýšľaní jednotlivcov. Dospievajúci ťažko znášajú akékoľvek telesné odlišnosti alebo chybičky. Ustavične sa hodnotia, majú pocit, že všetci sledujú iba ich a všetci vidia len to, čo vidia oni sami. Francúzsky osvietenec J. J. Rousseau hovoril, že v puberte dochádza k druhému narodeniu, lebo človek vtedy po prvýkrát objaví svoj vnútorný svet.
Dokáže už myslieť o vlastnom myslení, začínajú si vytvárať ideály. V ich emocionálnej sfére prevládajú prevažne negatívne city, dávajú najavo únavu, apatiu, namrzenosť, nesústredenosť, výbušnosť. Citová labilita sa, samozrejme, u niektorých prejavuje len minimálne. Časté sú platonické lásky a autoerotika - onánia. Výnimkou nie sú ani určité homosexuálne zážitky, ktoré sa na začiatku ranej puberty môžu objaviť napriek heterosexuálnej orientácii. Aj preto je tomto veku veľmi dôležité dobré priateľstvo. Umožňuje oddialiť nástup sexuality a učí dlhodobejšiemu vzťahu.

Kľúčové slová:

obdobie dospievania

adjustačné problémy



Zdroje:
  • 1. RUISELOVÁ, Z. (Ed.). Adjustačné problémy, charakteristiky zvládania a osobnosť
  • adolescentov.. Bratislava: Ústav experimentálnej psychológie SAV, 2000, ISBN 80-
  • 88910-03-X
  • 2. RUISELOVÁ, Z. (Ed.). Adjustačné problémy v rôznych obdobiach života – Teoretické a
  • metodologické otázky. Bratislava: Ústav experimentálnej psychológie SAV, 2002, ISBN 80-
  • 88910-11-0
  • 3. KOPČANOVÁ, D.: Kto nesie hlavnú zodpovednosť za výchovu charakteru u detí?
  • Vychovávateľ, 2004, č. 6, s.16-18.
  • 4. KOPČANOVÁ, D.: Plusy a mínusy rodičovskej výchovy. Vychovávateľ, 2004, č.9, s.10-
  • 13.
  • 5. Brusius R.: Rodičia a morálna mládež v nemorálnych časoch. Liptovský Mikuláš. Tranoscius.1978
  • 6. Končeková Ľ.: Poruchy psychického vývinu. Prešov.UPJŠ.1996 ISBN 80-88697-30-1
O súboroch cookie na tejto stránke

Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.

Nastavenia Povoliť všetko