Popis:
Globalizácia zmenila i podnikateľský svet. Zatiaľ čo odstraňovanie bariér v medzinárodnom obchode a podnikaní prebieha veľmi rýchlo, bariéry medzi ľuďmi sa odstraňujú omnoho pomalšie. Organizácie sa odlišujú podľa toho, v akej krajine pôsobia, a to platí aj pre zamestnancov - existujú rôzne postoje k práci, správanie sa na pracovisku, spôsoby rozhodovania a delegovania právomocí, vedenia podriadených, obchodných rokovaní a podobne. Ak manažéri pracujú v globálne pôsobiacich firmách, potrebujú byť spôsobilí pracovať v multikultúrnom prostredí. Ich úlohou je integrovať nielen pracovné činnosti, ale aj kultúrne rozdiely, ktoré môžu mať vplyv na plnenie pracovných cieľov.
Keď organizácie naberajú pracovníkov z rôznych krajín, t.j. z rôzneho kultúrneho prostredia, úlohou manažéra je ich integrovať tak, aby plnili pracovné ciele. Pretože kultúrne odlišnosti môžu viesť aj k odlišnostiam vo vzoroch myslenia a spôsoboch správania.
Taktiež významným faktom je, že na Slovensku pôsobí mnoho zahraničných firiem, čiže našim obchodným partnerom nemusí byť len Slovák. Z tohto hľadiska je dôležité poznať aspoň základné charakteristiky danej kultúry, aby sme sa vedeli navzájom pochopiť a dohodnúť. Uvedené skutočnosti môžeme uviesť na príklade (na základe informácií získaných z literatúry), a to pracovné návyky, spôsob komunikácie, či chápanie času Francúza, Rusa a Slováka.
Kľúčové slová:
Slovensko
Rusko
Francúzsko
kultúra
odlišnosti
zóna kultúrnej spriaznenosti
obchodné rokovanie
pracovné návyky
obliekanie
vzťahy medzi ľuďmi
Obsah:
- Odlišnosti kultúr - SR, FR, RU
Slovák (SR)
Obchodné rokovanie a pracovné návyky
Vzťahy medzi ľuďmi a spôsob komunikácie
Obliekanie
Rus (RU)
Obchodné rokovanie a pracovné návyky
Vzťahy medzi ľuďmi
Význam času
Komunikácia
Francúz (FR)
Obchodná rokovanie a pracovné návyky
Význam času
Komunikácia
Zóna kultúrnej spriaznenosti
Použitá literatúra
Zdroje:
- ZORKÓCIOVÁ,O. a KNAPIK,P.: Vplyv kultúrnych odlišností na obchod a rokovanie v medzinárodnom obchode. Bratislava: EKONÓM, 2006. ISBN 80-2252154-X
- USUNIER, J.C.: Marketing Across Culture. Pearson Education Limited 2000
- JAMNICKÝ,P.: Rovnaké na celom svete?. Manažér, 4/2005
- http://www.culturaldetective.com/