Oligopol a duopol
«»
Prípona
.doc |
Typ
seminárna práca |
Stiahnuté
1 x |
Veľkosť
0,2 MB |
Jazyk
slovenský |
ID projektu
25351 |
Posledná úprava
17.06.2009 |
Zobrazené
1 877 x |
Autor:
- |
Zdieľaj na Facebooku |
Detaily projektu |
Popis:
Oligopol
Oligopol je ďalšou formou nedokonalej konkurencie. Predstavuje situáciu, keď v odvetví existuje malý počet veľkých firiem.
Rozlišujeme:
• absolútne koncentrovaný oligopol – v odvetví vystupuje iba niekoľko veľkých firiem
• relatívne koncentrovaný oligopol – ak popri 2-3 gigantoch existujú v odvetví aj malé a stredné firmy.
Móže tu ísť o:
a) cenové vodcovstvo s dominantnou firmou
b) barometrické cenové vodcovstvo
Ďalej:
• homogénny oligopol – firmy vyrábajú rovnaké alebo skoro rovnaké výrobky (v leteckej doprave)
• heterogénny oligopol (diferencovaný) – firmy vyrábajú čiastočne odlišný produkt (autá, stroje)
Na oligopolnom trhu si teda firmy uvedomujú vzájomnú previazanosť svojich rozhodnutí. Oligopol je tzv. hľadačom ceny. Optimálna oligopolná cena = cena stabilnej rovnováhy sa dosiahne vtedy, keď sa stabilizuje štruktúra odvetvia (nie je dôvod, aby do odvetvia vstupovali ďalšie firmy).
Kľúčové slová:
oligopol
duopol
cena a zisk
Zdroje:
- Bradley R. Schiller, Mikroekonomie. ISBN: 80-251-0109-6
- Macáková L., Mikroekonomie – základní kurs. Praha: Melandrium, 2003. ISBN: 80-86175-38-3
- Samuelson Paul A., William D. Nordhaus: Ekonomie. Svoboda, 1991. ISBN 80-205-0192-4
- Valenčík Radim, Wawrosz Petr, Bedretdinov Rafik: Mikroekonomie II. Praha: Eupress, 2007. ISBN 978-80-86754-81-9
- Valenčík Radim, Wawrosz Petr, Bedretdinov Rafik: Mikroekonomie I. Praha: Eupress, 2008. ISBN 978-80-86754-77-2
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.