Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 090   projektov
0 nových

Oligopol a duopol

«»
Prípona
.doc
Typ
seminárna práca
Stiahnuté
1 x
Veľkosť
0,2 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
25351
Posledná úprava
17.06.2009
Zobrazené
1 877 x
Autor:
-
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Oligopol

Oligopol je ďalšou formou nedokonalej konkurencie. Predstavuje situáciu, keď v odvetví existuje malý počet veľkých firiem.

Rozlišujeme:
• absolútne koncentrovaný oligopol – v odvetví vystupuje iba niekoľko veľkých firiem
• relatívne koncentrovaný oligopol – ak popri 2-3 gigantoch existujú v odvetví aj malé a stredné firmy.

Móže tu ísť o:
a) cenové vodcovstvo s dominantnou firmou
b) barometrické cenové vodcovstvo

Ďalej:
• homogénny oligopol – firmy vyrábajú rovnaké alebo skoro rovnaké výrobky (v leteckej doprave)
• heterogénny oligopol (diferencovaný) – firmy vyrábajú čiastočne odlišný produkt (autá, stroje)

Na oligopolnom trhu si teda firmy uvedomujú vzájomnú previazanosť svojich rozhodnutí. Oligopol je tzv. hľadačom ceny. Optimálna oligopolná cena = cena stabilnej rovnováhy sa dosiahne vtedy, keď sa stabilizuje štruktúra odvetvia (nie je dôvod, aby do odvetvia vstupovali ďalšie firmy).


Kľúčové slová:

oligopol

duopol

cena a zisk



Zdroje:
  • Bradley R. Schiller, Mikroekonomie. ISBN: 80-251-0109-6
  • Macáková L., Mikroekonomie – základní kurs. Praha: Melandrium, 2003. ISBN: 80-86175-38-3
  • Samuelson Paul A., William D. Nordhaus: Ekonomie. Svoboda, 1991. ISBN 80-205-0192-4
  • Valenčík Radim, Wawrosz Petr, Bedretdinov Rafik: Mikroekonomie II. Praha: Eupress, 2007. ISBN 978-80-86754-81-9
  • Valenčík Radim, Wawrosz Petr, Bedretdinov Rafik: Mikroekonomie I. Praha: Eupress, 2008. ISBN 978-80-86754-77-2
O súboroch cookie na tejto stránke

Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.

Nastavenia Povoliť všetko