Popis:
Organizácie sa učia iba prostredníctvom jednotlivcov, ktorí sa učia. Učenie sa jednotlivcov však ešte negarantuje učiacu sa organizáciu. Organizačné učenie sa zvyšuje možnosť organizácií adaptovať sa a meniť. Vízia takého podniku, jeho stratégia a vedenie, hodnotová orientácia štruktúry, systémy a procesy fungujú tak, aby podporovali učenie sa jednotlivých členov organizácie, ich rozvoj a zrýchľovali učenie sa celého systému.
Dosiahnuť tento stav v organizácii je často veľmi zložité a prináša to so sebou aj zmeny v samotnom štýle riadenia vrcholovými manažérmi. Iba málo manažérov chápe, že ide o radikálnu zmenu myslenia a filozofie organizácie spojenú s individuálnymi požiadavkami na učenie sa. Aktívnou silou týchto zmien sú ľudia, ktorí majú svoje želania a svoje myslenie.
Úlohou manažérov je vytvoriť také podmienky pre ľudí, aby svojou prácou mohli dosiahnuť dobrý výkon a zabezpečili si čo najlepšiu životnú úroveň. Podnikateľské ciele a vzájomná úcta sa dostávajú na popredné miesto. Vytváranie učiacich sa organizácií sa dnes stáva dôležitou súčasťou ich kultúry. Ak sa firma považuje za učiacu sa organizáciu, potom v procese jej budovania je nevyhnutné postupovať po krokoch.
Kľúčové slová:
Nástroje vytvárania organizačného učenia sa
Postup organizačného učenia sa
Zdroje:
- 1. HURNÁ, S. – ŽELEZNÍK, O.: Kultura firmy a učíci se organizace. In, Moderní řízení, roč. 37, 2002, č. 6, s. 67-69. ISBN 0026-8720
- 2.BREZINA L.: 1999. Manažment vedomostí: realita za marketingovými sloganmi. Bratislava Trend. Info-trendy č.4/1999
- 3. KORENKOVÁ, M.: Učiaca sa organizácia. Herľany 2005, ISBN 80-8075-359-7,
- 4. TICHÁ, I. 2005 Učící se organizace, Alfa Publishing, Praha, ISBN 80-86851-19-2