Popis:
Pojem osobnosť je odvodený od latinského slova persona, ktorá pôvodne znamenalo masku, ktorú si herci nasadzovali pri predstaveniach v gréckom a rímskom divadle. Maska stelesňovala charakteristické črty osoby a stelesňovala aj určitý výraz, typický pre daného jednotlivca, človeka. Mala dvojaký význam: v prvom odhaľovala a sublimovala podstatu toho ktorého človeka, ale v druhom význame zakrývala človeka, ktorý šikovne „hral“ určitú osobu. Až na počiatku novoveku sa osobnosť chápe ako mysliaca a rozumná bytosť, teda majúca rozum: „ osoba, ktorá myslí“. V psychológii sa tento pojem chápe ako niečo zvláštne a jedinečné, neopakovateľné. Osobnosť je zložitý systém, uvedomelá bytosť, ktorá si z mnohých možnosti môže voliť istý spôsob života. Osobnosť ako celok je determinovaná prostredím. Bez neho nemôže byť analyzovaná ani pochopená. Zároveň osobnosť je sociálnym produktom konkrétnej spoločnosti...
Kľúčové slová:
osobnosť pedagóga
kompetencie pedagóga
psychlogické predpoklady na výkon učiteľského povolania
formovanie osobnosti pedagóga
Zdroje:
- POUŽITÉ ZDROJE:
- 1.KASSAY, F.: Aj učiť sa treba učiť. SMENA, BRATISLAVA 1986
- 2.HERMOCHOVÁ, S.: Sociálne psychologický výcvik. SPN, Praha, 1988
- 3.PETTY, G.: Moderné vyučovanie. Praha PORTÁL, 2002
- 4.PRÚCHA, J.: Moderná pedagogika. Praha PORTÁL, 2002
- 5.ZELINA, M.: Stratégie a metódy rozvoja osobnosti dieťaťa. Bratislava IRIS,1994