Popis:
Problematika špecifických porúch učenia je v súčasnosti asi jedným z boľavých miest nášho školstva. Jednotlivci s poruchami učenia sa vo väčšine vzdelávajú v integrovaných podmienkach základných a stredných škôl. Aj preto patrí k najdiskutovanejším témam súčasného školstva. Predovšetkým však objektívne príčiny dávajú problematike porúch učenia spoločenskú závažnosť a prioritu. Sú to: rast informácií, množstvo rušivých šumov pri sluchovej diferenciácií, nová populácia sa musí denne vyrovnávať s časovým stresom, s množstvom informácii, s vysokými nárokmi na presné zameranie pozornosti a nie je čas na nácvik jednotlivých úkonov a schopností. Čítanie je v dnešnej dobe už tzv. prežitok v dobe, keď k informáciám deti prichádzajú jednoduchšie skrz techniku, internet, počúvajú podcasty rôzne videá. Malo by to tak byť? Odpoveď je určite nie tieto všetky prostriedky nadobúdania informácií sú fajn ako pomôcka ale nie ako primárny zdroj. Čítanie je taktiež veľmi dôležité na rozvoj osobnosti. V seminárnej práci som sa zameral na charakteristiku diagnostiky porúch učenia.
...
Štúdie lekárov a psychológov poukazujú, že deti postihnuté dyslexiou alebo inou poruchou učenia sa často nelíšia od iných, aktívne spolupracujú pri spontánnych aj experimentálne navodených situáciách.
Prvé rozdiely si môže všimnúť v ich verbálnom správaní: nekladú také otázky, ktoré by provokovali k rozsiahlejším odpovediam, nekontrolujú rozhovor v úlohe mediátora nenarušených detí, pričasto sa vzdávajú vedúcej úlohy v navodených rozhovoroch alebo reagujú odmietavo. Nové výskumy ukazujú, že poranenie úzko ohraničenej časti mozgovej kôry naruší niekoľko psychických procesov súčasne. Autorka Gugová (2017) vysvetluje aké závažné môže byť napríklad poranenie kôry vonkajších oddielov ľavej spánkovej oblasti, nevyvoláva iba izolovanú poruchu reči, ale súčasne narušuje analýzu rečových zvukov, poruchu opakovania a rozpoznávania slov, hrubé defekty písma, narušenie intelektových operácií, orientácie v priestore, rozlišovanie smerov a písomné počítanie a podobne.
...
Kľúčové slová:
psychológia
pedagogika
pedagogická psychológia
diagnostika
poruchy učenia
dyslexia
dysgrafia
koncepcia DDF
pozornosť
sústredenie
komunikácia
mozog
mozgová dysfunkcia
LMD
didaktogénna
Obsah:
- Úvod -3-
Diagnostika Porúch učenia -4-
Etiológia porúch učenia -5-
Príčiny vzniku dyslexie z neurologického hľadiska -5-
Koncepcia deficitu čiastkových funkcií -7-
DIAGNOSTIKA PORÚCH UČENIA V KONCEPCII DDF -8-
POROVNANIE KONCEPCIE DDF A TRADIČNEJ PRAXE -8-
V tradičnej praxi -8-
DIDAKTOGÉNNE PORUCHY UČENIA -9-
Zoznam použitej literatúry -13-
Zdroje: